לכודים ברשת.


שקרים ומסרים רעילים  מופצים ברשת כמו פנדמיה. הציבור אינו מודע ולא ער מספיק לסכנה הטמונה לדמוקרטיה.

לדמוקרטיה תמיד היו אויבים ובשל טיב השיטה, היא  הייתה  והווה חסרת אונים מפני מתנכליה , שכן היא לא יכלה לנהוג כמותם. אל החותרים תחת אושיות הדמוקרטיה נוספו בעידן החדש הרשתות. הפייסבוק, הטוויטר ודומיהם הקטנים. אלה בצביעותם המסנוורת ובשאיפה הבלתי נדלית לצבור הון, טוענים שהם בסך הכול מעבירי המסר בחברה דמוקרטית ,בשעה שבאמצעותם מופצים שקרים, כזבים  וזבל  שקהלים שונים מאמצים אותם כאמיתות או כעובדות. זה הגיע לשיא במערכת הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. אבל זה קורה גם באירופה וגם אצלנו, ויקרה במערכת הבחירות הקרובה בישראל אם ערוצי המדיה לא יעמדו בפרץ.

במאמר תחקיר  בניו יורק טיימס ( 23.11.2020 ) שירה פרנקל מגלגלת אחד הסיפורים של הרעלת רשת באמצעות ה"האשטֶג".מדובר בתגית המאפשרת לרכז מידע בנושא מסוים וליצור קבוצות עניין בתחומים שונים, ע"י תיוג רלוונטי. אם גולש מתעניין בנושא הספציפי שמסומן ב"האשטֶג" (#), הוא יכול להקליק עליו ולהגיע לעמוד נפרד המציג שיחות שונות של גולשים שונים באותו נושא, בהנחה שגם הם הוסיפו את אותו ה"האשטג" לפוסט שלהם. מכאן ואלך "פנדמיה" זאת מתפשטת.

בבוקר של ה-5 בנובמבר 2020 , כותבת שירה פרנקל, אריק טרמפ, אחד מבניו של הנשיא קרא לעוקבים שלו ב"פייסבוק" לדווח על מקרים של זיוף בבחירות באמצעות ה "האשטאג". הסיסמה הייתה "עצרו את הגניבה". את הפוסט שלו קראו 5000 איש. באותו יום אחר הצהרים שני אנשי מדיה שמרניים בשם דיאמונד וסילק אימצו את ה"האשטג" בצרוף וידיאו שטען כי הבחירות בפנסילבניה זויפו. הפוסט שלהם הועתק ב 3.800 פוסטים שהועתקו הלאה. באותו לילה פעיל שמרני בשם בראֶנון סטראקָה קרא לציבור  במדינת מישיגן למחות בסיסמה: "עצור את הגניבה". זה הועתק ב 3,700 פוסטים.  במהלך השבוע שלאחר מכן הסיסמה "עצור את הגניבה" נוצלה כדי לקדם עשרות הפגנות ועצרות אשר הפיצו את הטענה בדבר זיוף הבחירות על ידי המפלגה הדמוקרטית.

תחקיר של חברת "אבאאז", קבוצה בינלאומית לזכויות אדם, בשיתוף העיתון "ניו יורק טיימס", הראה כיצד קבוצה קטנה של בני אדם, רובם שמרנים קיצוניים ובעלי קשרים ב"מדיה החברתיים " יכולה להפיץ שקרים בדבר זיוף בבחירות ולהביא לכך שכבר בשלב הראשון מאות אלפים יאמצו את השקרים האלה. בין השקרים שהוזכרו היו: הצבעות של אנשים מתים, פגמים טכניים, וההצבעות במייל שלא נספרו כראוי. "מפיצי על" אלה, כפי שהם נקראים ,מונח שמתאים לאפידמיה, הצליחו, עם הזמן, להגיע, באמצעות ה"פייסבוק" ,ל 3.5 מיליון תגובות או "לייקים" כשהמשותף הוא זעם על המעשה הנורא של זיוף בחירות. "מה שראינו – אמר אחד המומחים של חברת "אבאאז" זה שאנשים אלה העלו אש בשדה קוצים שהתפשטה במהירות הבזק, והכזב על בחירות מזויפות הגיע למיליונים  שהאמינו בו". במקרה זה מדובר רק  ב 33  מתוך 95,546 פוסטים  שהם אשר אחראים לתפוצה בקרב 13 מיליון. במילים אחרות 33 פוסטים בלבד יצרו מסר שהגיע למיליוני אמריקאים שהאמינו ,או נטו להאמין ,בזיוף הבחירות- לפי חברת הסקר. הצלחה רבה אם כי לא בממדים אלה היו לציוצים של הנשיא טרמפ ב"טויטר"

המקור.

מסע התעמולה השמרני ימני ברשת לא התחיל בעידן נשיאותו של טרמפ. התחיל בכך רוג'ר סטון פעיל רפובליקאי וותיק שכינה עצמו ה"שטיקר המלוכלך" ונדון למאסר של 40 חדשים על שבעה מעשים פליליים, וזכה לקיצור המאסר על ידי הנשיא טרמפ. הוועדה שהקים רוג'ר סטון הפעילה בשנת 2016 , במערכת הבחירות , שבו התמודד טרמפ, מול הילרי קלינטון הדמוקרטית, אתר שבמרכזו הסיסמה "עצור את הגניבה". באתר  התבקשו תומכיו של טרמפ להעלות תרומה בסך 10,000 דולר כול אחד, תוך אזהרה ש " שאם התוצאה תהיה צמודה- הם( הדמוקרטים) יגנבו אותה"

לפי רשת סי.אן.אן שהקדיש כתבת תחקיר בנושא, הקבוצה שארגנה את המסע ב"פייסבוק" הייתה מורכבת מקואליציה רופפת של פעילי ימין, שכמה מהם שיתפו פעולה עם מי שהיה יועצו הפוליטי של דונלד טרמפ במערכת הבחירות ויועץ מדיני לאחר היבחרו,ולבסוף הודח על ידי טרמפ, סטיוו באנון. באנון עצמו יצר אתר בשם "הֶיוּ הבעלים של ההצבעה שלכם". חרף ההחלטה של פייסבוק לעצור את פרסום התכנים הכוזבים, זה היה מאוחר מדי לעצור את הצונאמי הזה של דיסאינפורמציה שהגיעה ל-2.5 מיליון עוקבים, כפי שמצא מכון המחקר "אבאאז", שנתוניו  הובאו לעיל .בֶּן דֶקֶר, מומחה בתחום חקר תכנים דיגיטליים התבטא כי " ברור לכל שלא מדובר בתנועה בעלת  שורשים ציבוריים עמוקים. המגמה הייתה לקבץ ביחד בעלי תיאוריה הקשר והחתרנות, מיליציות לבנות לסוגיהם, קבוצות שנאה ותומכי טרמפ- אך ורק כדי לפגוע בכשרות הבחירות לנשיאות ב-2020 " אחד ממארגני המסע אף השמיע קריאה  בפייסבוק: "  נקו את קני הרובים, העניינים ילכו ויחמירו לפני שהמצב ישתפר". האווירה הייתה  רעילה עד כדי כך, שאנשים מיושבים בקרב הרפובליקאים ביקשו להבין למה ומדוע נעשו הדברים נגד הנשיא טרמפ.

הפיל הרפובליקאי המשתולל

בטור השבועי שלו ביום ששי האחרון, פרשן בכיר של  הניו יורק טיימס, דיוויד לאונהארדט, תחת הכותרת "שקרים ואיומים " מביא את הדוגמאות הבאות: עשרות מתומכי טרמפ באו לביתה של מזכירת המדינה במישיגן ,ג'וסלין בנסון והשמיעו קריאות תועבה נגדה. תומכי טרמפ הציגו תמונות  של דירתה של אן ג'ייקובס, אישיות בכירה במדינת וויסקונסין, שבו נראית המשפחה והזהירו את ילדיה. במדינת וורמונט אישים  בכירים קבלו אזהרות כי יוציאו אותם להורג על ידי כיתת יורים. חלק מן המפגינים נשאו נשק. סת בלאושטיין ,אשת ממשל בכירה בפילדלפיה ,קבלה הודעות אנטישמיות ואיומים על חייה. פקיד מערכת הקלפיות בג'ורג'יה נאלץ להסתתר אחרי שהופץ סרט ווידיאו שבה הוא נראה מחליף פתקי הצבעה. בראד רפנספרנגר מזכיר המדינה הרפובליקאי של ג'ורג'יה ורעייתו קבלו איומים על חייהם ומכוניות וקרבאנים עם רמקולים סובבו את ביתם. גבריאל סטרלינג בכיר אחר בג'ורג'יה קבל הודעה איחולים ליום הולדתו תוך ציון שזה יהיה האירוע האחרון מסוגו.

מפגין במדינת נוודה על " גניבת קולות"

אגב בראד רפנסברנגר נמנה פעם עם תומכי הנשיא טרמפ. אבל אחרי הבחירות, כאשר הוא קבע כי הרוב  בג'ורג'יה הצביע בעד ביידן, טרמפ כינה אותו "אויב העם". ובל  נטעה ויטעו חסידיו הגדולים של הנשיא טרמפ בישראל. כל המערכת   המטונפת והמרעילה הזאת לא נעשתה מאחורי גבו של מר טרמפ .הוא היה ה"קָמֶרטוֹן", מכוונֵן הכלים של התזמורת הזאת.

 נשיא רוסיה ,וולדימיר פוטין, שמדינתו מצטיינת  בדיסאינפורמציה, חיכה עד ל 15 בדצמבר,אתמול, כאשר מספר 302 מן האלקטורים קבעו כי הנשיא הבא הוא ג'ו ביידן לעומת 232 שקיבל דונלד טרמפ. אתמול הוא ברך את ביידן והביע תקווה לשיתוף פעולה בעתיד- למען העולם .גם מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט מיץ' מֶקוִֹנל חיכה עד לאתמול כדי לברך את הנשיא הנבחר ואת סגניתו, בקבעו  כי "מוסד האלקטורים" אמר את דברו, בשעה שבפועל הוא אמר את דברו לפני ששה שבועות ומקונל כמו רבים מן הסנטורים הרפובליקניים שתקו מאימת  נשיאם. 

ואצלנו.

זהו בעצם הלוז של תעמולה. אם אתה גורם לשטיפת מוח המונית כזאת, אף אחד מקרב הציבור לא יחפש את השורש, את הגפרור שהצית.הוא יהיה נתון בפאניקה כפי שהפירומנים המקצועיים או החובבים התכוונו.סי.אן.אן. מביא את דבריו של פרופסור סטיוון לוויצקי, מחבר הספר " כיצד דמוקרטיות מתות" על מסע הכזב."כאשר האנשים מאבדים את האמון בתהליך הבחירות וחושבים שאלה אינם נקיות וחוקיות, הם נוטים יותר לאמץ את האלימות". וזה אכן היה מסע אלים, אפילו טרור פסיכולוגי- הייתי אומר.

אנו בישראל עומדים כנראה לפני בחירות בעתיד הלא רחוק, ואין לי כול צל של ספק ששיטת ה"האשטאג", גם ללא עזרת הפייסבוק תמצא את מקומה בין שאר השטיקים והטריקים המלוכלכים שאנו מכירים או טרם הכרנו. האווירה בארץ כבר כיום נתונה בענן כבד של שקרים בגודל של יתושי ביצות. זה הזמן שהמדיה, החזותית והקולית, זאת שמתיימרת לדווח ביושר, תקדיש מאמץ מיוחד שלא לשמש פלטפורמה למסעי כחש ומרמה, כלפי גופים בעיקר כלפי אישים שונים. כל איש מדיה שמכבד את מקצועו מכיר היטב את הנאמר לעיל. אבל המאבק, בייחוד בערוצים המסחריים, הוא שמכתיב את המדיניות של השידור. לכן ערוצי המדיה, ורק הם יכולים לבלום את הפצת התעמולה אם הם ישימו הצדה את אלמנט הרייטינג והתחרות  ולא יעצימו את המעשים הנכלוליים  על ידי עצם אזכרתם, ואפילו תוך גינוי. הבייס ותומכים אחרים יאמצו את התעמולה השקרית ויתעלמו מן הגינוי. לאלה מכָווֵן ראש הממשלה. לחלופין חשוב שדובר יהיה זמין להפריך את השקר. לא למחרת אלא צמוד. עיתון רציני כמו ה"ניו יוק טיימס" ואמצעי מדיה רציניים אחרים עושים זאת כול הזמן. זאת טבעה של תעמולה ובמידה- טיבם של ציבורים שונים. ישראל מבחינה זאת אינה בסוף הרשימה. אם נצליח בזה החזרנו את הדמוקרטיה כמה צעדים  מנסיגתה המסוכנת.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Aya Rubinfeld  ביום 17/12/2020 בשעה 2:41 pm

    אין חדש תחת השמש…עולם כמנהגו נוהג ואף על כן, נעה תנוע… שקרים סופם להתגלות והכל כנראה חלק מתהליך התבגרות והתפקחות של הכלל והפרט…♥️

  • צבי גיל  ביום 17/12/2020 בשעה 8:03 pm

    זה נכון. אבל צאי וחשבי אלה נזקים השקרים גרמו ומהם שצרובים בבשרינו.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.