קדימה לתקופת האבן.


הרהורים בעידן החדש  על  כמיהה לעולמות בראשית   – עם קיום הוועידה הבינלאומית בגלזגו בנושא האקלים.

במוסף "גלריה" של עיתון "הארץ" מן ה- 2 באוקטובר 2021 זועקת אליי  כותרת "האדם הקדמון על אסיד" ואם לא די בכך מופיעה תמונת שער שמכסה כמעט את מלוא העמוד שבה נראים הקדמונים שלנו מרוצצים באבנים ראש של איזו ממוטה ענקית, אשר לפי המסופר הם ניזונים ממנה ובעיקר מן הלשד במוח.מדובר בספרם של איל חלפון וירון ברקאי בשם "היו פה לפנינו". המאמר נפתח בקטע הבא:"לפני 12 אלף שנה הייתה מכשפה ,שאמאנית באזור הגליל התחתון שבצפון הארץ. מעט מאוד ידעו עליה מלבד העובדה שהייתה נכה ובעלת גוף מעוות. אבל כאשר היא מתה בגיל 45  קברו אותה בני שבטה בטקס מרשים".

חשבתי לעצמי שגם אני,לשם שינוי, אשייט לי בבלוגוספרה לעולם דמיוני משלי כדי להשקיף על מציאות של עתיד לא רחוק. הרי אני מגדיר עצמי כ"פריסקופ של צוללת דוממת". המשמעות היא  כי  רובם המכריע של בני דורי נמצאים למטה. משמעות אחרת  היא מה הם היו אומרים אילו קמו מן הקברים ומתבוננים בעולם זר ומוזר ואחרי זמן קצר של שהייה היו שבים מהר למקום מבטחים שלהם שבו לא ירדפו אותם השדים והרוחות האוטונומיים של העולם החדש.

ירון ברקאי הוא ארכיאולוג ושותפו לספר ,אייל חלפון,הוא תסריטאי ובמאי.כלומר זוג מוצלח של מחברים של אתוס כזה שמתרחש לפני יותר מתריסר אלף שנים.אלא שלא בכך העניין מבחינתי. הוא משקף קשת רחבה הרבה יותר וצבעונית  יותר של סוגה-ז'אנר בלעז ,שמתקבע לאט, לאט בתחומי היצירה. הכוונה אינה איזו שאיפה טבעית וסקרנות של אדם להיכרות עם העולם הקדמון שלנו, אלא הצצה לעולם העתידי.איזו מין ערגה וכמיהה לעולם הבתולי,בראשיתי, כזה שבו לא קמה  מהומת עולם כשרשת "פייסבוק" קרסה לשש שעות.

סרטי אפוקליפסה.

אם ניקח את הוליווד לדוגמה. שם הסרטים הבדיוניים או המותחנים החדשים אינם מסוג של "מלחמת הכוכבים" או "משימה בלתי אפשרית", וגם "ג'יימס בונד" אפשר שלא יהיה עוד.”פּאסֶה". מה גם שבאחרון, הפעלולים גברו על מעשה אדם.רבים מן הסרטים מביאים מראות אפוקליפטיים של הרס שבהם נראים גורדי שחקים שהתמוטטו כמעין נוף קדמוני של צוקים בצורות אסימטריות לחלוטין, ובתוכם מערות שורצות זחלים ובני אדם ,שכמעט דומים להם. בסרטים האלה  שורד בודד או קבוצה קטנה של שורדים שמזדמנת עשויה בדרך הנדידה להיתקל בעוד חבורה קטנה של נוודים שיושבים סביב למדורה ומזינים אותה שלא תיכבה בחומרים בעירים שמובאים מעיי ההרס. אחד מהם מחזיק אוצר יקר ערך עטוף בשכבה עבה של סמרטוטים ולאחר הפצרות רבות הוא מקלף בזהירות רבה את המטמון וחושף את האוצר: קופסת גפרורים להדלקת מדורה. אל תחפשו את התמונה בגוגל. היא לא קיימת, אבל היא משקפת את הז'אנר.

ועוד תופעה בולטת היא הענקים למיניהם כמו "סופרמאן" "ספיידר מאן" "אקסמאן" ואחיהם. הן הדמויות שהקהילה האנושית זקוקה להם כדי להינצל מחורבן מוחלט.מסיבה זאת הבריות ששרדו מבקשות את חסותם  של הטיטאנים, הקיקלופים והגיגאנטים, אף הם יצוריי ויציריי תקופות מיתולוגיות קדומות. המכנה המשותף הוא עתיד אפוקליפטי. גם אם הכוונה היא להגיד לצופים:"נו נו ילדים, אם לא תשחקו יפה עם כדור הארץ הזה, אז זה מה שמחכה לכם."

שפת תמונות.

 בהצגת התיאטרון הקאמרי בשנת 2011 "משפחה חמה" של עדנה מזי"א וענת גוב , רבקה מיכאלי מככבת כאם וכסבתא.לראות את רבקה'לה, כפי שאני זוכר אותה מקול ישראל והטלוויזיה הישראלית ,סתם יושבת ובוהה, אתה פורץ בצחוק. לראות אותה בהצגה "משפחה חמה" כסבתא  שמקבלת טאבלט במתנה מהנכדים ,ובשעמומה כי רב, היא יושבת ועשה ווישים על הטאבלט, סתם ככה מבלי להבחין מה זה מראה- אתה בוכה מצחוק. אבל כשאני רואה את הנינה שלי ,רונה,בת השנה, לוחצת על הסלולר וכשהוא נדלק היא עושה ווישים על המסך הקטן,אני לא צוחק.אני  מגיע למסקנה שחזרנו לעולם של תמונות- החרטומים- ההירוגליפים המצריים.מה שעושה הנינה בניסיון של החלקת אצבע על מסך הסמרטפון עושה אימה,נכדתי ,בווישים  מהירים של  מאות תמונות שמתוכם היא בוחרת תמונה. יותר מזה פעם תמונות מצוירות שימשו מעין חלופה של סיפור בהמשכים ,כמו הקומיקס.כיום ה"קומיקס" מהווים מקור לסרטים.

יקום קורס לתוך עצמו בדחפורים של תמונות תלת מימד.

תופעה זאת של מעין לידה מחדש, של חזרה אל הקדמונים וללקטים ולציידים מטבע הדברים מביאה בחשבון שהעולם החדש ייברא מתלי העולם הישן- העולם שלנו.והיוצרים לסוגיהם ,שהם הנביאים המודרניים, רואים בכול חידוש טכנולוגי כמו  הקמת מושבות במאדים או מוניות אוטונומיות מעופפות בערים עוד צעד נוסף להתפוררות התרבות האנושית כפי שהיא מוכרת לנו בכדור הארץ הישן והמוכר. לבסוף בהעדר שליטה על גלמים שאנו מייצרים הם אלה שידם האוטונומית תהיה בנו. אם האדם יאבד שליטה- הכול יאבד שליטה.היקום יעמוד על תלו אבל אלה שיאכלסו אותו, למעט אלה שיגעו למאדים, יצטרכו להתחיל מבראשית.

בצומת זאת רצוי לעצור ולראות מה אומרים לנו  התמרורים.ככה לפחות אני רואה את המסע הזה. ניתן לומר כי אותן יצירות בכתובים או באמצעים חזותיים אחרים מאותתים לנו שאם לא נעצור איפשהו, מה שנקרא קידמה זהו הסוף ואין בלתו. או שנפנה לדרך ללא מוצא או שנעצור. והמקום הראשון לעצור הוא לא בטכנולוגיה או בפירות המדע. הוא הרבה יותר  בסיסי. הרי כול בעיות הסביבה והאקלים- סיבה אחת להן- אנרגיה. אנו צורכים אנרגיה החל בנשימה ושאיפה וכלה בהפעלת טילים וכלי משחית אדירים.בנוסף על כך,וראיתי זאת בסרט התיעודי המצוין "לנשק את האדמה" אנו הורסים את הקרקע ,משחררים את הפחמן הדו חמצני לאוויר וממָדבּרים את העולם.לפי הנתונים שמובאים בסרט, בשנת 2040  מספר האנשים שעוזבים מקומות וארצות צייה, בשל מדבּוּר הקרקע, יגיע לביליון.ישנו התחלות של החזרת המחזוּר הטבעי של האדמה ושימור האיזון שבה ובסביבה שבה, ב"פעולות שיפרו את האדמה וירפאו את האקלים". אבל אלה בינתיים תופעות בודדות. האקלים נעשה רעיל יותר והמקור הוא אחד בלבד- האנושות. היא הייתה, הוֹוָה ותהיה  המחולל הגדול.

חזרה לפול ארליך .להפסיק לגדול.

ועידת האקלים הגדולה שנערכת בגלאזו שבסקוטלנד מן הראוי שתביא בחשבון את האלמנט של גידול האוכלוסייה כיסוד מרכזי של בעיית האקלים.בשנת 1974 אוכלוסיית העולם מנתה 4 מיליארד נפש. לקראת סוף שנת 2022 המספר יגיע  ל-8 מיליארד . לאמור כי במהלך 36 שנים בקֵרוב אוכלוסיית העולם כמעט והכפילה את עצמה. מכאן ואילך המכפיל יהיה גדול יותר. היבשת בה גידול האוכלוסייה הוא המהיר ביותר היא  אפריקה,  שקצב הגידול השנתי בה הוא כ-2.5 אחוז לשנה, או כ-31 מיליון בני אדם כל שנה (נכון ל-2017), או כ-36 אחוז מהגידול העולמי וזאת בשל שיעוריי פריון גבוהים .יתר מדינות העולם גדלות נכון ל-2017 בכ-52 מיליון לשנה. בקצב הנוכחי צפויה אוכלוסיית העולם להגיע, כאמור, ל-8 מיליארד לקראת תום שנת 2022..

פול ארליך הוא ביולוג אמריקאי־יהודי, פרופסור באוניברסיטת סטאנפורד, מוערך ורב תארים,ופרסם מאמרי מחקר וזכה בפרסים בינלאומיים.כשהוא  נולד, ב–1932, היו בעולם שני מיליארד בני אדם. כשספרו “פצצת האוכלוסין” פורסם ב–68, חיו על פני כדור הארץ שלושה מיליארד וחצי בני אדם. היום יש בו, כאמור ,שמונה מיליארד בקרוב ולפי התחזיות, עד 2050 יצטופפו עליו תשעה מיליארד. גם בשעתו זאת הייתה סוגיה כבדת משקל.  ארליך הוא עדיין מדען פעיל ואחד האקדמאים החשובים ביותר המזהירים כי גידול האוכלוסייה הוא האיום הגדול על עתיד האנושות.

ספרו "פצצת האוכלוסייה" ‏The Population Bomb‏ חוזה כי אוכלוסיית העולם תגיע לממדים שכדור הארץ לא יוכל להאכיל, מה שיביא למשבר מזון עולמי, למגפות קטלניות, למלחמות על משאבים ולשלל אסונות סביבתיים.כיום הנושא אקטואלי יותר מתמיד.אך לא רק בשל העדר מזון אלא בשל שינויי האקלים. שכן,במציאות שלנו שום צעדים למנוע את ההתחממות הגלובאלית ופגיעה בסביבה ,גם אם אלה יהיו צעדים דרסטיים ,לא יועילו. כול התקדמות בתחום הזה תיבלם על ידי גידול האוכלוסייה,והצרכים יכתיבו את האמצעים. מסיבה זאת הדעת נותנת כי הפתרון לבעיות האקלים בפרט והסביבה בכלל נעוץ בגורם אנושי.בכול מקרה, גם לעצמו וגם כמָדחֵף.

בשלב הראשון המטרה תהיה בלימת גידול האוכלוסייה ובשלב השני -צמצומה. וזה עניין גלובאלי. שכן גם אם במדינות הגדולות ביותר בעולם מבחינת מספר האוכלוסין ,כמו הודו וסין תצומצם הילודה, בצורה אטית, היא תוסיף לגדול באפריקה, אלא אם כן העולם יתמוך הרבה יותר ביבשת זאת מכפי שהוא תומך, אם בכלל, כאשר תושביה יגיעו למסקנה שעליהם לצמצם את הילודה ובכך ייטב להם. באפריקה כמו במקומות אחרים הילדים הם גם כוח עבודה. אפריקה ערס האנושות של ימינו עלולה להפוך לארון הקבורה שלה. תהיה כאן רגולציה בדיוק כמו זאת שקיימת לגבי צמצום השימוש בגזי חממה. לכן מחייבת ערבות הדדית מיוחדת במינה והיא דורשת מאמצים וטיפול שונה מזה שהיינו רגילות בכול הקשור לקיום האנושות על  כדור הארץ.  גם הרבה ערכים מוספים ייטיבו עם צמצום  אוכלוסיית העולם.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

תמונות מתוך הסרט התיעודי "לנשק את האדמה"

לחילופין אנו עלולים לחזור לתקופה  שבה מדינות מתקדמות ,טכנולוגית ומדעית , ותוקפניות- כבשו ארצות שכנות למען " שטח מחיה"- lebensraum . מכיוון שלמדנו, חלקנו על בשרנו, כי  לרוע האדם אין גבול, והשואה הוכיחה זאת, ניתן לתאר מצב של בליץ נגד מדינה או מדינות והפעם לא למטרת כיבוש שטח אלא כדי להשמיד עמים ובכך לצמצם את אוכלוסיות העולם. Menscheitraum.  שערו בנפשכם. זאת לא  איזו דוגמה אמורפית. בראשית המאה ה-20 המדען הגרמני, פריץ האבֶּר, המציא את השיטה הכימית ליצור דשן ובכך מנע רעב עולמי. אבל  בשיטה זאת פיתחו הנאצים נשק כימי ואף את גז הציקלון להמתת יהודים. וכשמדובר ב"טיוב" האדמה באמצעות דשנים אלה, המדענים וחוקרי הסביבה מצביעים על הדישון הזה כעל הגורם הראשי למדבּוּר הקרקע.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ולכן הדרך של תאום והחלטות גלובליות מחייבות ,וערבות הדדית למען  מטרת קיום האנושות -היא הדרך הנאותה. אם אוכלוסיית העולם תפסיק לגדול, ואף תצטמצם, ממילא לא יהיה צורך בשפע הממצאים הטכניים שנאבד את השליטה עליהם.או אז נוסיף לקרוא על השאמאנית בגליל התחתון מלפני תריסר אלף שנים  במקום לשוב אליה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • elazar novik  ביום 27/10/2021 בשעה 10:07 pm

    כמה שאתה צודק..

  • Aya Rubinfeld  ביום 03/11/2021 בשעה 3:15 pm

    מפחיד ומזעזע ועוד לא דיברת על תעשיית התרופות שמשמרת דיפולטים ומונעת ברירה טיבעית והשבחת המין האנושי… הדור הולך ומתווסף ואיכותו הולכת ופוחתת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: