זה התחיל בגיא- כלב לברדור מעורב.


שירות המטופלים בבריאות הציבורית- מתחת לגובה ים המלח, כולל הבולענים.

באחד הפוסטים שלי סיפרתי על "נתיב הייסורים" לרפואה המקצועית ב"בריאות כללית" שבה אני מבוטח יותר מיובל שנים. אבל מסתבר כי הסיפור דומה בשאר שירותיי בריאות, מי פחות ומי יותר. אמנם הם מתחרים על הפציינט, אבל המכנה המשותף של הטיפול בו נמוך למדי. ובכלל, כיום בעידן השיווק, שבו משווקים חיתולים ופוליטיקאים, גם בשירותים  הרפואיים יש מה שנקרא "שירות לקוחות". אני לא צריך להסביר לקוראים את טיבו של "הייצור" הזה. הוא מתיש אותך ומייאש אותך והתוכי אומר לך "פנייתך חשובה לנו…" ההבדל הוא שתוכי אומר זאת ברצף ו"שירות לקוחות"- 20 פעם ,במהלך עשרים דקות המתנה- לפחות. הדבר הראשון שבא לך הוא לנפץ את סלולרי שבו אתה מדבר אל הקיר.

הכנסת  אישרה בשבוע שעבר הצעת חוק של ח"כ איתן כבל, יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, שחברות מסחריות תהיינה חייבות להשיב ללקוחות במענה הטלפוני תוך 6 דקות. במאמר במגזין ד'מרקר, פרשן כלכלי בכיר של "הארץ",סמי פרץ, מדרג 10 מוסדות בכול הקשור ליישום החלטה זאת. בראש הדרוג עומד משרד החינוך עם 86 נקודות ונועל אותו משרד התקשורת עם  41 נקודות. מעניין שמשרד הבריאות, לעניינינו, שרותי הבריאות הציבוריים, כלל לא נכללים בדרוג. מן הסתם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן עסוק בסוגיית הפונדקאות. הדרוג מלמד על משהו. מבחינה זאת אני מבקש לציין לטובה את "שירות לקוחות" של חברת בזק. המתנה קצרה לאשת או איש- קשר, קבלת הפניה או היענות מידית לה. כפי שצריך להיות. בדרך כלל, והכלל הוא גדול, עם כמה חריגים, אילו שירות כזה היה ניתן על ידי תעשיין ללקוחות שלו, הוא היה פושט את הרגל.

מערכת הבריאות בישראל תופסת מקום נכבד בתקשורת, בקרב אנשי ציבור וגם בממסד, שמקים וועדות  כול שנה, ממלכתיות ואחרות, דיונים באוצר, במשרד הבריאות, בהסתדרות, בוועדות הכנסת ואיפה לא. מבקר המדינה עוסק בה כול  הזמן.  התוצאה היא הקמת עוד וועדה. מֵרָב התחמושת הכבדה מופנה לבתי החולים שם המצב הוא קריטי. אנחנו שמתבשמים משירותי הבריאות שלנו אפילו מול אירופה- יש לנו פחות מ-2 מיטות לאלף נפש. זאת בשעה שלמדינות במסגרת ה-    OECD -שמונָה 36 מדינות כיום, יש  3.3  בממוצע לאלף תושבים. לעומת זאת ישראל נמנית בהחלט עם מדינות אירופה שבה האוכלוסייה מזדקנת לנוכח תוחלת החיים, שספק אם יש בה תועלת חיים. ולא הזכרנו את תיירות המרפא שתופסת מיטות של חולים ישראליים. וגם לא על המצב הסניטארי ברבים בבתי החולים שהם חממה לווירוסים.

שירות  כול אזרחיה של המדינה.

אני לא מתייחס לנושא האשפוז, גם מכיוון שהוא רחב מימדים ובין היתר דורש ידע שאין לי.בכול זאת, זה תחום שיש לו הרבה דוברים: מבקר המדינה, כאמור,בתי החולים, הסתדרות הרופאים, הסתדרות האחיות, הכנסת וחבריה שצמאים לזמן תקשורת. אני מתייחס לשרות הרבה יותר עממי, שרות המרפאות. זה שרות של כול אזרחי מדינת ישראל לאחר שחוק בריאות ממלכתי נכנס

.mevaker hamidina tzilum itzchak hararu misrad mevaker

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא. צילום יצחק הררי-משרד המבקר

לתוקפו בשנת 1995 והפך את ביטוח הבריאות בישראל לביטוח חובה, וכל תושב במדינה מבוטח באחת מארבע קופות  הקיימות, לפי בחירתו. וכדרכי, אני מביא מדי פעם בפעם את הסיפור של היחיד. זאת בין השאר כדי להדגיש את עמדתי בכול הנוגע לזכותו של היחיד במדינה מתוקנת, זכות שבעידן הזה ובממסד הזה, אינה מובנת במקרה הטוב ומופרת במקרה הפחות טוב. .יום,יום. שעה,שעה- בכול התחומים. לאזרח הפשוט והבודד אין שדולה, אין דובר, אין כלום. הוא דפוק והוא גם חסר אונים. רק במקרים קיצוניים כשהוא עומד בפני מצב בלתי אפשרי והוא גם חמום מוח, אז הוא מנפץ חפץ, פעם על הרצפה ופעם על ראש האחות, מעשה ראו לטיפול בכול חומרת הדין, יהיו המניעים אשר יהיו.

הפעם סיפור של מכרה תל אביבית. היא ערכה את הטיול  שלה בשעות הערב עם כלבה גיא, לָברָדור מעורב, חזק, וכאשר זה עשה את צרכיו בגינה, היא עצרה שלפה את המגבונת מן התיק כדי לאסוף את הגלגלים. הכלב  לא נעצר,משך בחוזקה את הרצועה ונקע את אצבעה .

 

זה קרה בסוף חודש מרץ. היא חשה כאבים חזקים אבל  לאחר זמן מה תוך תרגילי אצבע- עצם האצבע חזרה למקומה. אך המצב האורתופדי החמיר. היא  פנתה  לרופא משפחה כדי לקבל הפניה לאורתופד. הוא שלח אותה לצילום רנטגן ואחרי שפגש אותה שוב, שלח אותה לכירורג. וזה לא היה פשוט. היא נאלצה לצלצל ולשלוח פקסים ולבקש קיצור בהמתנה אל הכירורג . לאחר שהגיעה  אליו היא נשלחה לעשות בדיקת אולטרסאונד. לאחר מכן תור לכירורג עם הבדיקה וככה עברו להם החודשים מאי ויוני והיא עם "אצבע משולשת" לא לשרות הבריאות שלה, אלא לעצמה, וסובלת ומוגבלת בפעילות ביד הזאת.

בראשית חודש יולי  הרופא קבע שאין ברירה וכי נוצרו רקמות שסוגרות על הרצועות ולכן זה חייב בניתוח. והנה לאחר כול הסחבת- המנהלית והרפואית- קבעו לה תור לבדיקה בבית חולים איכילוב לחודש אוקטובר. ורק אז יקבעו לה תור  לניתוח .היא שלחה בפקס פנייה נרגשת ל"שרות לקוחות" של שירותיי הבריאות שלה וביקשה התערבות כדי שתוכל לעבור את הניתוח בהקדם, וזאת לאחר שהתור שנקבע לחודש אוקטובר, גם הוא לא לניתוח אלא להתייעצות. "שירות לקוחות" קיבל את הפניה שכן היא קבלה בפקס משוב אוטומטי, אבל לא קיבלה מענה. בצר לה היא מצאה כי למנכ"ל של אותה "קופת חולים" יש מייל. הללויה. כול הכבוד. היא פנתה אליו. היא לא ציפתה שהוא ישיב אבל קרוב לוודאי שמישהו בלשכה ישיב.כלום. יש קול ואין קשב.ואז היא גילתה שגם הטלפון של המנכ"ל מופיע והיא צלצלה, אך גם כאן לא זכתה להגיע לבן אדם, לאחר 20 דקות של שהייה בחברת הגולם האוטומטי היא וויתרה. היא חזרה לסניף שלה וסיפרה להם את כול הסיפור, והבטיחו לה לטפל. כאן עומד העניין.יש לי בדיחה יידישאית על "עמידה" אבל אפסח עליה.

החלופות.

היא שאלה אותי מה אני ממליץ.אמרתי לה שהופתעתי על שבשירות הבריאות שלה לא הציעו לה מיד לוותר על הכלב, או ,למצער, להתפטר מהגדול ולרכוש קטן. אשר לקופת החולים, להחליף קופה , בנסיבות שלנו לא רצוי. ראשית, החלופה מן הסתם אינה טובה יותר. שנית אם לנוכח איום העזיבה הם יזרזו את הטיפול, הם יעמדו בפני תקדים של איומים כול הזמן. לפנות לשר הבריאות. אין כזה. יש סגן שר שעוסק במגפת הגיוּסופובּיה. לכן אמרתי לה  שבפועל יש שתי אפשרויות. אחת ללכת למיון בבית החולים שמן הסתם ישלחו אותה הביתה אך יחייבו את הקופה. והיא לא אוהבת להפסיד כסף, ואולי זה יזיז אותה. שתיים .לצאת אל מחוץ למערכת הבריאות בכלל. למשל לפנות לגוף כמו "שוברים שתיקה".כול דבר שקשור בארגון זה מעורר מהומה. הרי מי עושה את הפרסום הגדול ביותר לארגון זה אם לא הממסד. וכאן שוב ישנן שתי אפשרויות. אחת בגלל השנאה התהומית ל"שוברים שתיקה" הממסד ישמיץ את האצבע המשולשת. מאידך בקרב "שוברים שתיקה" , יש מן הסתם חברים ב"רופאים ללא גבול" והיא עשויה לקבל מהם  טיפול דחוף. היא הבטיחה לי שתחשוב בכוון זה, ואני  כנציג המדיה הבטחתי שנעקוב.

 

 

 

 

 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: