ימים שכאלה.


בקולחוז  סובייטי מעופף – מדלהי לאמסטרדם וההפתעות בדרך.

 ההקשר של סיפור זה, הוא נושא טיסות ה"לוׂקוׂסט", התחרות במחירים בין החברות,פשיטות הרגל של חברות "מונארך" ו"אייר ברלין",וכדאיות הטיסות האלה . בין הקווים הגדולים שמנסים להתחרות  בחברות המערביות הגדולות מצויה איירופלוט- חברת התעופה הרוסית הגדולה. אבנר גורלי ,שבסיפור הקודם אנו מוצאים אותו בדלהי לאחר הרפתקאות בקשמיר ובאגרה, נזכר בחוויית טיסה במטוס רוסי,  בסיום המסע בהודו בדרך לאמסטרדם. אבנר בחר בחברת התעופה הסובייטית "איירופלוט" בשל המחיר הזול בקו דלהי-דרך מוסקבה לאמסטרדם.

דלהי- צילום ד'מרקר

"בשמחה רבה אני מגיע לשדה התעופה של ניו דלהי בתחושה נפלאה שהנה הצלחתי להחזיר אלף וארבע מאות דולר, בעבור "אבני החן", המזויפות שרכשנו באגרה, אבל זה לא כסף שיכולתי להשתמש בו כי מדובר היה בחברת אשראי שהיא מחזירה את הכסף בחשבון. מה גם שהוא של חברתי ,רותם. לי אין אף פרוטה אבל זה לא משבית את שמחתי." – מספר לי אבנר גורלי. "אני מחפש דלפק שבו יקצו לי מקום במטוס. אין דלפק כזה, ואני שואל אחד מדיילי הקרקע של החברה היכן מסמנים את המקומות והוא אומר לי " כול אחד בוחר לו מקום ", כלומר חאפ- לאפ , כול הקודם זוכה ,ובנמל תעופה  הודי כמו בהודו, אנשים תופסים מקום על ידי שמשליכים קדימה את הכבודה על כיסאות פנויים במטוס. רצתי אצתי לשער כדי לתפוס מקום טוב. עליתי למטוס תפסתי מקום, לקחתי חצי כדור שינה והתחלתי לנמנם. פתאום אני מרגיש איזו חבטה, אני פותח את עיניי ורואה לפני אישה גדולה, בעלת מבנה גוף מלבֵּני , כלומר המותניים  הם ברוחב הכתפיים, והיא  נוזפת בי בשפה הרוסית. אני מנסה לומר לה שאני לא מבין רוסית. וזה מעלה לה את לחץ הדם, טסים במטוס רוסי ולא יודעים את השפה? והיא ממשיכה לגעור ברוסית ולא הבנתי מה היא רוצה  ממני. הרמתי ראש וראיתי שיש עוד כמה כאלה שמסתובבות, זעומות פנים. כאילו כול עניין השרות זר להם. הרי חינכו אותם בקומסומול שכול סובייטי הוא אדון ולא משרת, והנה עליהם לשרת בשחקים ועוד כאלה שלא מבינים רוסית"

גם התפריט הוא של קולחוז.

כשאבנר סיפר לי את הסיפור בקטע הזה נזכרתי בסיפור אחר ששמעתי מפי ידידי מאיר רוזן, אוצר בלום של סיפורים ובדיחות , שהתייחס  לאיזה משבר בבית חולים. לפי הסיפור נערכה ישיבת חירום של הנהלת בית החולים לדון במשבר החמור של העדר כוח אדם וכסף. אחד מחברי ההנהלה אמר שיש לו פתרון והוא לפָנות את כול החולים. הדיילות הרוסיות היו שמחות מאוד אילו טסו לבד עם הטייסים ללא נוסעים.

"בשלב זה של הטיסה "- ממשיך אבנר, " הן הביאו מגשי אוכל. ראיתי איזה בליל דמוי גוּלָש,שממנו מזדקרות חתיכות בשר שמנות, מאכל  שהוא רחוק מלתאבן, ושאלתי מה זה ומיד זכיתי במטר של צעקות. הייתי רעב ואמרתי שתניח לידי את המגש. אכלתי את הדבר הזה וגם לאחר שזה בא אל מעיי לא זיהיתי מה אכלתי. גמרתי לאכול ואז כדור השינה עשה את שלו ונרדמתי. פתאום אני מתעורר מקולות במערכת הכריזה , וגם הגולש עשה את שלו ואני חש כאבים בבטני, והצטווינו לחגור את חגורות הבטיחות וזה העצים את הצביטות בקיבה,ואנו עומדים לנחות אבל זאת לא מוסקבה. זה מקום אחר ואני לא מבין איזה מקום זה."

במוסגר אני מבקש להעיר כי בחלק זה של אסיה ומעל להרי קווקז יש הרבה כיסי אוויר ואני מניח כי מטוס  ה"טופולב" דגם TU 154 שבו טס , כנראה ,אבנר, שנבנה בעיקר לתעופה פנים ארצית ברחבי ברה"מ ,לא אהב כיסי אוויר . אם נוסיף לזה את מחושי הקיבה שלו, זה לא היה נחמד, בלשון המעטה, כשראיתי את עצמי במקומו.

הסתבר,לאבנר , שזאת הייתה חניית ביניים,לצורכי תדלוק, באסתנה בירת קאזאחסטאן שהייתה אז חלק מברית המועצות והיא נמצאת בין דלהי לבין מוסקבה.. " כשירדנו"-ממשיך אבנר- "מצאנו עצמנו בטרמינאל, מין אולם דומה למוסך גדול, ספסלי עץ ודלפקים רעועים, מסוג הטרמינאלים של ברית המועצות." כיום קאזאחסטאן היא מדינה משגשגת הודות לאוצרות הטבעיים בעיקר נפט.גם הבירה וגם נמל התעופה שינו את פניהם.

"אני עם כאבי בטן מחפש שירותים"- ממשיך אבנר . "בכול מסעותיי בהודו, ושם יש הרבה מאכלים שגורמים לזר להשחית את הקיבה, אף פעם לא היה לי שלשול. וכאן  חטפתי זאת על המטוס הרוסי מן הגולאש הזה. אני, חצי ישן,חש סחרחורת ומחושים בבטן ומולנו קבלת פנים של תזמורת קטנה עם אקורדיון, כינור,תופים ,בללייקה- להקה כלזמרית שמנסה להנעים לנוסעים ברדתם מן המטוס. צרוף הזוי.איכשהו החזקתי מעמד ולאחר זמן מה חזרנו למטוס והמשכנו בטיסה למוסקבה.

בצילום אסתנא כיום

הגענו למוסקבה והיה עלינו להמתין עשרים וארבע שעות לטיסת המשך לאמסטרדם. לא היה לי כסף אפילו לא לקנות קפה".

נרדם על המשמרת כשהקומוניזם התמוטט.

"התיישבתי באיזו פינה"- ממשיך אבנר את הסיפור – " ואני מבחין בהמולה . אנשים נכנסים יוצאים מתלחשים, חלקם פניהם חיוורים, אחרים מחייכים מאוזן לאוזן ואני חש באיזו תדהמה. אני תופס מישהו שלשמחתי דיבר אנגלית ואני שואל אותו מה ההמולה."אתה לא יודע?"- הוא שואל אותי ". היה ניסיון הפיכה נגד מנהיג המפלגה הקומוניסטית מיכאיל גורבוצ'וב, וכנראה הצבא עומד מאחורי זה ויש הפגנות גדולות במוסקבה". אני לא ידעתי איך להתייחס לידיעות האלה. והאמת היא שרוב הזמן עשיתי את דרכי לשירותים כדי להתרוקן מאותו מאכל שעל המטוס הרוסי, וגמרתי אומר כי בטיסת ההמשך אני לא נוגע באוכל שלהם. ככה ביליתי בשדה התעופה במוסקבה,בין השירותים לבין נמנום ורק אחר כך התברר לי שנחתי במוסקבה באחד הרגעים ההיסטוריים לא רק של ברית המועצות אלא של העולם."

ואכן באותו יום ב-19 באוגוסט ב 1991  ,כשאבנר ישב  בטרמינאל של מוסקבה ונמנם, או לחלופין רץ לשירותים- התחולל ניסיון הפיכה של שמרנים קומוניסטיים בהנהגת סגן הנשיא  ראש הקג"ב  , שר ההגנה , וראש הממשלה הם החזיקו את גורבצ'וב במעצר  בבית הקיץ שלו בחצי האי  קרים והודיעו לציבור שבשל בעיות בריאות הוא נאלץ לפרוש. הציבור פתח בהפגנות נגד הקושרים במוסקבה ובלנינגראד. הקושרים שלחו את כוחות הביטחון לדכא את המחאה, אך חלק גדול מן הכוחות סירבו להשתתף בדיכוי המרד. במהלך אחת ההפגנות צולם בוריס ילצין, נשיא הפדרציה הרוסית, כשהוא מטפס על אחד מהטנקים שנשלחו לדכא את המרד, אך עברו לצד המפגינים. ב- 21 באוגוסט התמוטטה ההפיכה, וגורבצ'וב חזר למוסקבה. ב- 24 באוגוסט התפטר מתפקידו כמזכיר המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. עם תום ההפיכה החלו הרפובליקות השונות, לרבות קזאחסטאן, להכריז על עצמאות מלאה. היסטוריה.

מתברר שהאדם יכול להיות נוכח באחד האירועים הדרמטיים שידע העולם, כאשר הוא לא מודע להם, הם פשוט לא קיימים. אבנר היה שם ופספס את הקץ לא רק על ברה"מ כמעצמת- על קומוניסטית אלא על הקומוניזם  בכלל. ובמקרה הוא חתם את הסיור של אבנר גורלי בתת היבשת ההודית, סיור עשיר ,כאמור, באירועים מיוחדים .אני משער כי בקטע הזה של הטיסה בין מוסקבה לאמסטרדם הוא פחות שם לב לדיילות הרוסיות והתנזר מן האכילה.

 

בצילום טנקים במוסקבה ב 19 באוגוסט 1991

 

כיום חברת "איירופלוט" הרוסית משתמשת בדגמים החדשים של חברת בואינג האמריקאית,ושל איירובוס  האירופית, בטיסות הבינלאומיות. הדיילות ברובן צעירות, חטובות -גזרה ויפות. בפרסומת  של חברת איירופלוט השבוע תחת הכותרת " עופו על הטעם  שלכם"- צוין  ש"איירופלוט משקיעה תשומת לב מיוחדת בתפריט הטיסה".

מאידך בתחום היותר חשוב, מנהיג רוסיה הוא איש ק.ג.ב בעבר ,וולדימיר פוטין ששולט שלטון יחיד  ברוסיה ומנסה בתחכום וגם בבוטות להשתלט,מדינית וצבאית, על חלקי תבל שונים,לרבות באזורינו. לעומת זאת היחסים עם הודו שהיו בשעתם קרירים כלפי ישראל ,הם ידידותיים מאוד. תהפוכות ההיסטוריה.

זה סוף הסיפור. אבל לא סוף הסיפורים. הם כמו יין טוב במרתף, רק צריך להעלות אותם.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

