WHIPLASH נוסח ישראל.


מרוץ אל המטרה בדרך של קשיים רבים ואבדן.

לך ודע שבמכות הקצביות של שורש כף היד שאני מקבל מן המעסה שלי, תבור דמארי, הוא מתאמן כאילו  בהקשה על מערכת  תופים של ג'ז מודרני. אבל זה רק חלק מן הסיפור. הסיפור מתחיל הרבה, הרבה לפני כן.

תבור ,יליד ראשון לציון, צאצא למשפחת דמארי, שמוצאה מדמאר, במערבה של תימן,  שהגיעה לארץ בשנות ה-20 של המאה העשרים  ואתה נמנתה גם ששונה דמארי המהוללת- רצה להכות בתוף. מאז נעוריו תבור דמארי היה חולה תיפוף, ובגיל תשע הוא הכה בכול מה שבא ליד במקצבים שונים. אביו יוסף, יליד הארץ, הכיר בכישוריו של הבן, והאב עצמו לא היה רחוק מן העולם של תרבות ואמנות בהיותו מנהל מתנ"ס בראשון לציון . אבל  במשפחה  בת שש נפשות, האם, האב וארבעה ילדים, הקיום הבסיסי היה כורח ראשון והשכר בעבור לימודים בקונסרבטוריון בראשון, היה  גבוה מדי למשפחה. עם זאת האב שהיו לו קשרים בעירייה דאג שהבן יתקבל במסגרת מוסיקאלית של תלמידים אשר מתאמנים בכלים לליווי תהלוכות ומצעדים. תבור הכה בתוף בעוז,באיזו אורקסטרה של צעירים בראשון, אבל זה לא קידם אותו. הוא ניסה פה וניסה שם וזה לא  הלך לו. הוא היה מתוסכל מהעדר יכולת לממש את חלומו והשבית את מערכת התופים שלו ,אחסון אותם במחסן של אביו ולמשך תריסר שנים לא נגע בכלי זה. אלא שבתוך תוכו התסכול אכל אותו.

 

 

לאחר שסיים את שרותו הצבאי, והתחיל לחשוב ברצינות על  השתלמות  בתחום הג'ז, הוא חסך ככול שניתן היה  כדי שהוא יוכל ללמוד אצל מורים פרטיים אשר להערכתו יכשירו אותו  להיות מוסיקאי באנסמבל של ג'ז מודרני. ביניהם היו  רוני הולן ושלמה דשת, מוזיקולוגים ידועים בעולם המוזיקה בארץ. לאחר שחש  בהתקדמות הוא הצטרף ללהקות מזדמנות, אחת מהם של השחקן והזמר מוני מושונוב, שניגן גם בכלי. בהרכב אחר  עם מתי כספי וריקי גל הוא היה בלהקת חימום. זה היה טוב אבל לדעתו של תבור לא מספיק טוב. הוא שאף לאנסמבל של ג'ז מודרני.

 

הגוף והנפש.

במקביל וכדי לעשות לביתו, לאחר שהתחתן עם אורית פרנקל ,מורה לאומנות, ונולדו לזוג שני ילדים,תדהר ותמר, הוא  למד במכללת רידמן .זאת  מכללה ארצית ידועה לטיפולים במסגרת רפואה משלימה. לאחר שסיים אותה בהצטיינות הוא  הפך למרצה שם ועם הזמן למרצה בכיר לעיסוי רקמות עמוקות ומומחה בהוראת צ'י קונג .משמעות המילה צ'י היא אנרגיית החיים הזורמת בגוף. משמעות המילה קונג היא עבודה, טיפוח או כישרון. צירוף המילים צ'י קונג משמעו תרגילי אנרגיה, שמטרתם הזרמת אנרגיית החיים הפנימית של הגוף, איזונה והמרצתה.

20170711_102547 - עותק

יש לו קליניקה פרטית בתל אביב, ואני אחד המטופלים. דומני שפעם תיארתי  את שיטת העיסוי שלו כמשהו שדומה לסלילת כבישים בימינו. מרסקים את האספלט של הכביש הקיים ואחר כך עוברים עליו במכבש כבד. לשם כך עיקר העבודה של תבור היא בזרועות שאיני יודע מה הקוטר שלהם, אבל לבטח כפול משלי. אילו לרכב  היו חושים מן הסתם ככה היה מרגיש לאחר שיפוץ יסודי ב"מוסך" של תבור  ואת הקינוח של הטיפול אני מקבל כאמור בריסוק  באמצעות  החוד של כף היד במקצב של הג'ז.אבל מכיוון שהוא חסיד גדול של התלות בין הגוף לבין הנפש, הוא תמיד דואג שברקע יישמעו קטעי ג'ז שאהובים עלי. ומדי פעם ובפעם הוא משמיע הערות כמו:" זה ענק", "חבל על הזמן", "משהו ,משהו" ו "אתה יודע של מי הלהקה הזאת?"- הוא בוחן אותי,ואני לא יודע, ואז הוא אומר:" זה ארט בלייקי בכבודו ובעצמו," ואני כשלתי. במבחן הבא בקטע של דיזי גילספי הצלחתי יותר, ומי לא מזהה את הקול המדובשן של נט קינג קול שלא לדבר על סָאצ'מו שכול ילד מכיר את קולו הצרוד וחצוצרת הזהב שלו.

אלא שגם בשלב הזה כשתבור  כבר ראה את האור בקצה המנהרה- חשך עולמו. לפני ארבע שנים לערך חלתה רעייתו אורית במחלת הסרטן וכול רגע שהוא לא היה בקלינקה שלו הוא הקדיש לאשתו ולווה אותה בטיפולים השונים. לעתים הוא גם ביטל ביקורים אצלו כדי להיות לצד רעייתו. וכמטופל שלו אי אפשר היה שלא לראות כיצד עיניו של אותו גבר נאה, שתמיד דיברו וחייכו, נראו כבויות. הוא עבד בידיו, אבל ראשו היה במקום אחר- גם רעייה חולה גם בן לקראת צבא גם בת בבית ספר. אך הבת הזאת, תמר, הייתה האור היחיד לאב ולאם במהלך מחלה ארורה זאת והייסורים שלוו  אותה. היא  הצטיינה בנגינה בנבל, וזכתה בכול פרס במסגרת תחרויות מקומיות וארציות.תבור עשה הכול כדי שהבת הזאת תוכל להמשיך, חרף המציאות הקשה. כמובן שלא היה מקום לחשוב על  אנסאנבל של ג'ז או כול דבר אחר. לפני שנתיים אורית נפטרה.

הגשמת חלום כפול.

תבור מלא את מקומה של האם בכול הקשור בילדיו ובבית. הוא ראה עצמו כמי שהחובה שמוטלת עליו היא  לעשות זאת לבד ללא כול עזרה. הוא רצה שילדיו יחושו באב בקרבתם,בבית ומחוצה לו. וכאשר הוא עבד, בהפסקות הוא היה בקשר אתם, ולעתים תוך כדי טיפול, כול ציוץ מצדם זכה מיד במענה-עם הבן בצבא ועם הבת בתיכון.

tavor and dauhghetr post IMG-20170718-WA0001 - עותק

האב והבת

הצעד הבא שלו היה להירשם בבית הספר למוזיקה שלדעתו הוא הטוב ביותר – בית ספר רימון. את  ה"אודישן" – מבחן הכניסה האמנותי- הוא עשה אצל עופר פורטוגלי. פורטוגלי נמנה עם  סגל המרצים הבכיר בבית הספר רימון, פסנתרן, מלחין ומעבד. יחד עם רעייתו איריס הוא מוביל את אחד מהרכבי הג'ז המשובחים בארץ. לאחר שתבור קבל את "ברכת הדרך"  מפורטוגלי הוא חידש את לימודיו וסיים אותם בהצלחה רבה. כול זאת בצד עבודתו בקליניקה שלו וכ"עקר בית". את התרגילים הוא עשה בקליניקה שלצדה יש חדר מרווח ובו מערכת תופים מעולה ששווייה, אני מניח, משפשפשת את העשרים אלף שקל.

כשסיים את הלימודים הוא התחיל לחשוב על הקמת להקת ג'ז מקצועית. בינתיים הבת תמר,ששמה יצאה לפניה כנגנית נבל מחוננת ,עשתה חיל, זכתה בפרסים והתקבלה בקונסרבטוריון בצד שרותה צבאי שמאפשר לה ללמוד. היא כבר מסומנת ככוכב עולה בשמי הנבל בעולם. ואילו תבור בעודו  מגשש לקראת  הקמת אנסבל לג'ז מודרני,פגש את יואב גן מור, מוזיקאי שמאחוריו  סיפור אישי של אדם שיוצא למאבק על חייו. יום  אחד הוא גילה שגופו , בראש וראשונה כליותיו הולכות ובלות טרם זמנם. במירוץ עם הזמן הוא ומשפחתו יוצאים למסע מסחרר שהמשפחה קוראת לו  "רכבת הרים" .יואב מתאר זאת כאתגר מאוד לא  פשוט שאתו הוא חייב להתמודד, ומדובר כהגדרתו- בחרדות, בלבטים קשים ובסוגיות מוסריות בצללים של העולם המודרני. בעזרת משפחתו ובעידוד ידידיו הוא  זכה בכליה ובחיים.

yoav gan mor and his wife talya facebook - עותק

יואב גן מור

לאות תודה הוא חיפש ביטוי נאות  בראש וראשונה למשפחתו שלו ובאירוע  שבו הוא ישתף  גם את ידידיו. כנגן ג'ז ,עלה בדעתו לחפש אחר הרכב נגנים אשר יופיעו  בהופעה חד פעמית בפני קהל. והוא מצא את תבור דמארי. תבור נועץ בבתו שהכירה מוזיקאים , רובם צעירים ומוכשרים ,ושנים מהם, גיטריסט וחצוצרן משרתים כמוה בצה"ל כמוזיקאים מחוננים,והוא הצליח להרכיב את האנסמבל אשר בו תבור מצא את השילוש ההולם. יואב בן מור היוזם, הבת תמר שלכבודה יישמעו קטעי הג'ז בשיתוף נבל, והוא עצמו במערכת התופים.

ככה אני מצאתי את עצמי בהופעה בבית ציוני אמריקה בחמישה עשר ביולי, בערב שהונחה על ידי יואב גן מור, אשר שילב את סיפור החיים שלו  בקטעים שהושמעו . זה היה ערב של  חוויה מרגשת ומרתקת  שזכתה לתשואות רמות של הקהל ולשני הדרנים של האנסמבל. נטלו בו חלק הנגנים האלה:גיטרה חשמלית -ניצן בר, סקסופון אלט- יובל דרבקין, חצוצרה – מתן לוי ,פסנתר – אבשלום מידן, פֶרקאשן- יואל אמנון, קונטרה בס וגיטראה בס- יואב גן -מור, נבל- תמר פרנקל-דמארי, תופים תבור דמארי. התופים של תבור  דיברו אלפי מילים כשהוא מכה בהם, מחייך אליהם כמי שהביאו אותו עד הלום ומתבונן בקהל ובעיקר בבתו.

20170715_222030

המופע בבית ציוני אמריקה.

בכול  רשומה שאני עוסק בנושא אמנותי, אני מציין שאני לא מומחה בתחום אך חובב אותו. זה אמור גם לגבי ג'ז מודרני. אם כי אני חייב לציין שבניגוד למצופה רוב הקטעים היו ערבים לאוזני והיה אחד במיוחד בקצב הסמבה, קצב ברזילאי שאהוב עלי מאוד. להערכתי כול אחד מן החבורה הוא מקצוען לעילה. היא כבר הוזמנה לכמה מופעים אך טוב יהיה אם להקה זאת, שאמנם הוקמה זמנית,תופיע בפסטיבל הג'ז הבינלאומי באילת.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אלינור  On 05/08/2017 at 8:18 am

    הדמארים המופלאים (:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: