פולין מכורתי-איכה חזרת לסוּרֵך.


 אם פתחת בפני יהודי פולני את  המשפט הראשון של ההמנון הפולני :"פולין עוד לא אבדה", אזי במקום ההמשך: "כול עוד אנו חיים" ,היהודי משלים במילים אבל "אבוׂד תאׂבָד". אני חוסך לקוראים את הקריאה במקור. נראה לי כי במציאות הפולנית זה בדיוק מה שפולין עושה. מדינה שהייתה במקום רע באמצע בין רוסיה לבין גרמניה, שהייתה שסועה וקרועה,  וגם בתקופת העצמאות בין שתי מלחמות עולם ,היא לא הצליחה להיות דמוקרטיה. המרשל יוזף פילסודסקי  שהיה בנעוריו סוציאליסט  הפך לשליט , ועם מותו נתמנה שוב גנרל, רידז שמיגלי, שבתקופתו המודיעין הנאצי חדר עמוק לשורות הממשל, והביא למחיקת חיל האוויר הפולני בשעות הראשונות  של ה"בליץ" על פולין. גם האנטישמיות, אשר בתקופת פילסודזקי הרכינה קצת את הראש, שוב הרימה אותו בגאון.

מציאות זאת היא תולדה של הזיווג בין הלאומנות הפולנית לבין הקתוליות שלה. ומסתבר שאלה כה חזקים שגם בפולין של המאה ה-21  שממשלה ,אשר ארצה היא חלק באיחוד האירופי, מנסה בחוק להכפיף את בית המשפט העליון -שאמור להיות כלב השמירה על הרשות המחוקקת והמבצעת- לממשל. אין כול ספק כי בכך  ממשלת פולין לא מייצגת את כול העם הפולני. שכן ההפגנות הגדולות בערי פולין לנוכח החלטה זאת של הממשלה מלמדות על כך. ואמנם בלחץ דעת הקהל הזה הנשיא דודה, שחייב לחתום על החוקים, מנע את קבלתם של שניים מתוכם המשמעותיים ביותר. אך זה לא משנה בכול הקשור בטיב השלטון הזה. גם לא לנוכח אזהרות של סנקציות מצד האיחוד האירופי.

מפלגת "החוק והצדק"- איזה שם מעוות למפלגה לאומנית גזענית- ללא ספק מייצגת את רוב העם, או את חלקו הגדול. עובדה  היא שכאשר הם היו בשלטון קומוניסטי קרוב ליובל שנים,וחרף כול ההצקות וההתנכלויות לכנסיה, הם נותרו קתולים מאמינים . עובדה זאת היא  שאפשרה לתנועת "סולידאריות"  בהנהגת לֶך וָלֶאוּסָה להביא לסדקים במשטר. בפועל  הוא התמוטט הראשון מבין הגרורות הסובייטיות, אך ורק כאשר מוסקבה של  מיכאל גורבצ'וב לא יכלה להגיש סיוע כלכלי למשטר בהנהגת הגנרל ירוזלסקי. לפי המקורות ההיסטוריים שקראתי. ירוזלסקי  אמר באותה שיחה בהולה לגורבאצ'וב " אם לא נקבל עזרה כלכלית ,העם יצא לרחובות וזה סוף המשטר".גורבאצקוב ענה לו " זאת הבעיה שלכם".אבל מתברר כי השחרור מן המלתעות הנאציות ולאחר כך משיני הקומוניזם לא הפך את העם הפולני לדמוקרטי ממש. זה היה נוח כשם שהיה נוח להצטרף לקהילה המכובדת של האיחוד האירופי והשוק המשותף. הנשר,סמלה של פולין, ריחף מעל לכול.

רדופי העבר

ברשומות קודמות ציינתי כי בשעה שהפולנים קדמו בברכה את  "תיירות  השואה" , לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, הם ניסו להסתיר בכול דרך אפשרית, אפילו בשילוט ,את השם אושוויץ. בשעה שהכפר  אושווינצ'ים שעל שמו נקרא מחנה ההשמדה- התנוסס בתמרוריי הדרך ביתר הבלטה. האסוציאציה של השואה והפולנים העבירה את הממסד הפולני על דעתו. אבל זאת עובדה היסטורית כי בשתי ארצות במזרח אירופה ,ובארצות הבלטיות,הגרמנים מצאו חוגים אוהדים גם  אנטי סובייטיים וגם אנטישמיים. ואלה ,בראש וראשונה, אוקראינה ופולין. זאת עובדה היסטורית שבעת המלחמה אירע שריפת יהודי יֶדווָבּנֶה על ידי הפולנים ולא על ידי הנאצים. בתקופה לאחר המלחמה כאשר אי אלה  יהודים חזרו למכורתם, אירע הפוגרום בעיר קיילצה, במרכז פולין בין וורשה לבין קרקוב .מישהו היה מעלה בדעתו כי ביוני 1946 בפולין שלאחר השואה תהיה בעיר קיילצה עלילת דם קלאסית של ימי הביניים ובהשתוללות האספסוף יהרגו ארבעים ושניים יהודים ושמונים ייפצעו מתוך אוכלוסיה יהודית שמנתה אז כמאה וששים יהודים. עוד קודם לכן בסוף 1945 היה פוגרום קטן יותר בהיקפו בעיר הבירה ההיסטורית קרקוב. באירועים אלה בעצם בא  הקץ של תולדות יהודי פולין במשך אלף שנה. לאמור אם היו יהודים שחשבו כי לאחר השואה יוכלו למצוא מנוחה לנפשם בבתיהם,במולדתם, שאיפה זאת נרצחה בידי הפולנים. הם רצו להיפטר מן היהודים. קרוב למאה וחמישים אלף יהודים נמלטו ממנה בעשור הבא , רובם לישראל.

יצחק שמיר,יליד פולין ,ומי שהיה ראש ממשלת ישראל, תאר את הפולנים כמי שיונקים את האנטישמיות   בחלב אימם. אני לא ינקתי חלב של נוצרייה פולניה וגם אילו ינקתי זה לא היה הופך אותי לאנטישמי. הדעת נותנת כי בפולין היׂה היו נשים נוצריות, בתפקיד זה או אחר, שהניקו תינוקות לא שלהם ויהודים ללא ספק היו ביניהם.לנו הייתה אומנת נוצרייה בשם חוינאצקה,  שלבעלה קראו חוינאץ, שהעמידה אותי ואת אחיי במיטה ,לפני השינה ,כדי לומר "שמע ישראל" ובבוקר הזכירה לנו לומר את תפילת "מודה אני". אבל היא לקחה אותנו באחד מימי ראשון לכנסייה, ואהבנו מאוד מה שראינו.חוינאצקה הייתה אישה פשוטה, אך הייתה וישנה קהילה מכובדת של אינטלקטואלים , אנשי השכלה ואינטליגנציה פולניים שוחריי חרות וחוק. אבל אלה, עם כול החשיבות והעמדות, עדיין לא מייצגים את העם הפולני. הא- ראייה העם בחר במפלגה לאומנית קיצונית.הקנאות הדתית והקיצוניות הלאומית הם מעל לחוק ומפלגת ",החוק והצדק" בהנהגתו של ירוסלאב קצ'ינסקי לאומן וגזען למהדרין -הם הפָנים שלה..

.ויש עוד אלמנט אשר מסביר את העלייה לשלטון של מפלגה לאומנית גזענית. לאדם הפולני חשוב מאוד הכבוד שלו והכבוד הלאומי. ויש אמירה פולנית ידועה: " כסף אין לי אבל כבוד יש לי". אז הם אמנם נהנים כלכלית ויוקרתית  מן החברות באיחוד האירופי, אבל אם האיחוד מבקש מהם לקבל פליטים הם רואים  בכך התערבות, ולא כמתחייב מן החברות בקולקטיב  מכובד כמו האיחוד האירופי. פולין שונאת זרים,ובעיקר לא מן צבע הכהה או השחור,או מי שאינם נוצרים. פולין נמנית גם עם המדינות המעטות בשוק המשותף שהמטבע הוא לא היורו אלא הזלוטי הפולני.

ביבי מרגיש כמו בבית.

כמי שמצויים במציאות שמזכירה את הצעד הפולני הזה ,לא קשה להקיש כי זה חל על ההרכָּבָה אצלנו של זן הלאומנות בזן הדתיות הקנאית. מן הסתם יש כאלה שמתקנאים בפולנים ,שלהם זה הולך קל יותר ואצלנו יש בעיות. ובהקשר הזה, אני מבקש להדגיש, שזה לא שרבוב, של אגב גררה. זה בדיוק התורה שהשמיע ראש ממשלתנו בפני ראשי הממשלות של מזרח אירופה בדיון סגור שדלף החוצה. כשראש הממשלה שלנו מתבטא נגד אנטישמיות, הוא מתכוון אנטי ציונות מבית ביבי. לא זו בלבד שביבי  לא לוחם באנטישמיות אלא עושה מעשים שמבעירים אותה בעולם.

ישראלית, בת לניצולי שואה  מפולין שמצויה היטב בנעשה בפולין הגדירה זאת באוזני ככה: "אחרי אלף שנים של  חיים משותפים- בין היהודים לפולנים, אנחנו בישראל מוכיחים כי לא די כלל ב-75 השנים שבהם נפרדנו. כתלמידים טובים של "האוׂיצ'יזנה -"המולדת-  אנחנו מחקים בקפידה את הצעדים שעושים הפולנים לחיסול הדמוקרטיה. להם היו כארבעים שנות קומוניזם להתאמן, ולנו לא היה, אז לוקח לנו קצת יותר זמן".  ואכן כול אותם פעולות ראווה לתיעוד המורשת הפולנית בת אלף שנה יש לה שתי מטרות. אכן חסר לפולין את הממד התרבותי,אמנותי, מורשתי שהיהודים הביאו לפולין במשך שנות דור. מה גם שיש מורשת ואין יהודים- מצב אידיאלי. הפן השני הוא תעמולתי- ראו מה אנו עושים לשימור ולשחזור המורשת היהודית. זה טוב גם לתיירות. אך במהות- הלאומנות והדת, תמיד איכשהו קופצות החוצה כמו ג'יני.

השוד הגדול.

קומץ היהודים שנותר בפולין בשלהי המאה ה-20  שימש לשלטונות  עילה להכריז כי כול הרכוש הציבורי של היהודים בפולין ומדובר ברכוש בשווי של מיליארדי דולרים בשעתם, כמו בתי קהילה, בתי כנסת, מוסדות ציבור, חצרות אדמו"רים, בתי ספר, מועדונים ועוד,כול אלה שייכים ל"קהילה" היהודית בפולין. ומדובר היה "בקהילה" בשנות ה-90 של המאה הקודמת שהייתה פיקציה. היא גם כיום במידה רבה פיקציה. בהקשר זה צד את עיני מכתב למערכת "הארץ"( 23.7.2017 ) של פנחס מכלס מפתח תקווה. שבו הוא מגיב על מאמר בעיתון שכותרתו :" הישראלים מסתערים על הנדל"ן בפולין". וככה הוא כותב: "אני מציע לכול אותם ישראלים חמדנים וקצרי זיכרון להסתער ולרכוש תחילה את הנדל"ן ששייך ליהודי פולין ושהולאם על ידי המדינה זו  ובאותה הזדמנות חגיגית לרכוש גם את בית סבי וסבתי בעיר קרקוב שהיא "עיר מערבית לגמרי"- ואשמח להעמיד לרשותם את מסמכי טאבו הפולנים שנמצאים ברשותי"

בקטע קצר זה מסכם פינחס מכלס את השוד הגדול של יהודי פולין, שהולאם על ידי הנאצים, הולאם על ידי הקומוניסטים ונשדד על ידי פולין העכשווית. כול זאת תוך התנהגות נכלולית, חוקים ותקנות זדוניים, כחש ומרמה. מדובר ברכוש ששוויו העכשווי נע בין 35-40 מיליארד דולר.ולא זו בלבד שפולין חמסה את הרכוש אלא שממשלות ישראל לדורותיהם לא נקפו אצבע. בין השאר משום שממשלת פולין לאחר חידוש היחסים לפני 27 שנים עם ישראל  נחשבה ידידה ומכיוון שפולין היא לקוחה של אמצעי ביטחון ישראליים ושיקולים דומים למעט שיקולים ערכיים ודאגה לניצולי שואה.

עכשיו פולין הלאומנית יש לה גם זיקה לממשלת ישראל הלאומנית דתית, לפי המרשם הפולני הוותיק וביבי משמיע, במפגש סגור שדלף ,את האני מאמין של השקפת עולמו בפני חבורת המנהיגים של מזרח אירופה.הוא בחברה טובה של ויקוטור אורבן ההונגרי וביאטה שידלו הפולנייה- לאומנים וגזענים שבחברתם הוא מרגיש בבית.ויש עוד דבר משותף במישור העם. לא פולנים רבים ולא ישראלים רבים למדו את לקחי השואה.

*************************************

קטע הסיום הובא לפני כשנתיים בתום הביקור האחרון שלי בפולין. הוא עדיין מדבר אליי. אני מבקש להעיר לגבי התמונה האחרונה של חיבוק על מסילת בירקנאו. כשם שבירקנאו היה הביטוי האולטימטיבי של השואה- נכדיי, הם הביטוי האולטימטיבי של התקומה.

.

הקול  בלינק של ה"יוטיוב" הוא של נער צעיר מחונן ,יליד אנטוורפן, רפי ביטון, כיום כבר מנצח ידוע של תזמורת ומקהלות. התזמורת והמקהלה בהקלטה זאת,  הן בניצוח מרדכי סגל. את מונטאז' התמונות  עיצב וערך , נכדי, שון פוגל.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איה רובינפלד  On 28/07/2017 at 8:33 am

    נפלא בעיניי איך אין בך כעס ואתה מסוגל להסתכל על היריעה כולה באובייקטיביות וחמלה…אכן עיתונאי והיסטוריון ואני לומדת ממך כל כך הרבה ❤

  • שלומית פישר  On 28/07/2017 at 7:01 pm

    תודה לך צבי גיל. למדתי הרבה ממאמרך. לפני מספר שנים הייתי ב'מסע שורשים' באזור הולדתו של אבי – סוסנוביץ באזור זגלמביה. מסע זה היה אירוע חשוב מאד בחיי, ואחריו חשבתי שרגל יהודי אינה צריכה לדרוך בפולין – זו ארץ מקוללת 'בזכות עצמה' ולא רק בשל הכיבוש הגרמני. שמחתי מאד ששני ילדי לא רצו לצאת למסע בפולין.

  • אבי פן  On 29/07/2017 at 11:00 am

    לצבי גיל שלומות תודה לך המאמר המעניין והכל כך מדוייק מרגש וגם קולע במסריו שפירסמת בבלוג. אשמח מתישהו שנשוחח,גם לי יש "פקלה" כבן הדור השני לשואה (בן יחיד),להורי שעלו באקסדוס ב2006/7 העלתי מופע אישי "אני נמצא כאן" (ייסטם טוטאי) המביא את סיפורי המעוגן בבית הורי. ביקרתי בפולין 4 פעמים בשנים האחרונות אני מגלגל רעיון עם מכר- בו רציתי לשתף גם אותך(קשור בעיר לודז') בברכה אבי פן (אבריימל'ה) 054-7453800 panavimen@gmail.com

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: