הלבנים של הים הפתוח.


חיל הים- מֵגיניי הגבול  הארוך ביותר של ישראל- העולם.

אח"י -"סופה" הצוות ביום העצמאות ה-69 למדינה. באמצעי-עומד-שון.

מאז שעמדתי על דעתי חלמתי על הים. ראיתי בו פתח אל העולם הגדול, אל החופש. למכורתי פולין היה מוצא לים הבלטי, בגדיניה ובגדאנסק בצפון המדינה, אך מעולם לא הגעתי לשם. אגב, הוא שימש עילה להיטלר לפלוש לפולין ובכך פתח את מלחמת העולם השנייה. ההתנסות  הראשונה שלי בים הייתה בנובמבר 1945 כשבאתי לארץ, עם חבורה במסגרת "עליית הנוער", באוניה ",פרינצס קטלין".זאת הייתה ההפלגה האחרונה של עולים שבאו באורח חוקי ועל כך הייתה ידיעה בעיתון "הארץ".צוין בין היתר כי הצעירים שרו ורקדו על הסיפון במהלך ההפלגה חרף הים הסוער. הסערה פקדה את האנייה במצרי מסינה ורבים מן העולים הקיאו את מיררתם, אבל לא אנו הצעירים, כאילו אנו יורדי ים וותיקים.

aliya 1945 princess catlin

את הסיפור הזה סיפרתי למלחים ולמפקדים של  פלגָה 31  של חיל הים שבסיסה בחיפה, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. מי שיזם את ההופעה שלי בפני  הלוחמים בסטי"ל שבו הוא משרת- אח"י "סופה" ,היה נכדי שון . סגן נהיר נטל יוזמה וארגן את הופעתי, כאמור, בפני הפָלגָה כולה על לוחמיה ומפקדיה.

כמו אשתקד ,בהופעתי בפני הפיקודים הבכירים של אכ"א ושל פיקוד העורף, ציינתי גם הפעם שאני לא אדבר על השואה. זאת  משום שהשואה הייתה ורק צריך לזכור אותה. שתיים. אדבר על המתבקש מזיכרון השואה- לאמור לקחיה. הקצינים והחיילים של צה"ל 2017 מפנימים מצוין מסר זה. ראיתי לנכון לציין עוד שלושה  גורמים חשובים. אחד. צה"ל הוא מסגרת דיסציפלינרית שבה לא רק לומדים אלא גם ,בדרך כלל, מפיקים לקחים. שתיים. שבמרכז הוויה האנושית עומד היחיד. לא רק במישור האזרחי, בחברה דמוקרטית, אלא גם במישור הצבאי. לעתים התושייה של  היחיד מכריעה את גורל המערכה. שלוש. צה"ל היה והווה צבא העם. הוא לא היה, במלחמת השחרור, שבה אני לקחתי חלק, ואינו היום -צבא "מיליטריסטי". גם כיום כאשר הצבא שהוא מערכת  מאורגנת, משומנת,מתורגלת וממוחשבת, הוא צבא העם. לא רק המילואים  של האזרחים הופכים אותו כזה אלא הפתיחות  הפיזית והחברתית כלפי העם, כלפי המשפחות. הא-ראייה, אני באתי לכאן ביוזמת נכדי שון ובעזרת סגן נהיר, החם הלבבי ומכניס אורחים. ולא רק אני התקבלתי בחום אלא גם בתי ראומי , שהביעה  את רצונה להתלוות אליי. מיד חשנו כחלק מן המשפחה.

חרף העובדה שצבא הגנה לישראל נתון לעתים לביקורת והיא חשובה- גם אם היא שלילית, אני בדעה שצה"ל הוא עדיין הצבא המוסרי ביותר בעולם. לא רק יחסית. התהודה שאני קבלתי בהופעה אשתקד וגם הפעם, מיד לאחר השיחה שלי ,מפי כמה מן הנוכחים, הן מפקדים והן לוחמים, חיזקה בי אמונה זאת. בשום פנים ואופן אין זה צבא שיש לו מדינה אלא מדינה ששייכת לעם ולהם יש את צה"ל.

satilians post 2

פלגה 31 על מלחיה ומפקדיה – בירוק.

הרהורים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נכדי שון ואני שוחחנו  על  ההשלכות וההבחנה בין הנופלים שפתיל חייהם נקטע, לבין אלה שאת  השכול והסבל נושאים  יקיריהם לתמיד .ובקודה זאת מתחייבת ההזדהות, לא רק עם הזיכרון של הנופלים, אלא בעיקר כלפי משפחות השכול. אבל יש השלכות גדולות יותר לשכול שנוגעות לציבור כולו. על רקע זה קריאתו של הנשיא ריבלין ביום הזיכרון כי "עלינו למנוע את המלחמות הבאות בכול כלי שברשותנו"- היא אמירה קונסטיטוציונית . בהקשר זה מצאתי אמירה של  גנרל אמריקאי עטור אותות, באחד הספרים של סופר המותחנים המצליח – דייויד באלדאצ'י. באותו מותחן פיקטיבי שם המחבר בפי הגנרל הבכיר התנגדות נחרצת לרובוטיזאציה של הצבא. "רובוטיזאציה של צבא"-הוא אומר- היא מרשם למלחמות ללא סוף כשבצידם גם קרבנות אדם. זאת בשעה שעם כול הכאב במערכות קונבנציונאליות הרי בגלל הקרבנות -אנו עושים הכול למניעת מלחמות" . זאת אמירה שכול מפקד צבאי מדרגת סגן משנה ועד לרמטכ"ל צריך לאמץ אותה. צבא ההגנה לישראל משימתו  הראשונית היא להרתיע  ממלחמה. וזה מה שהוא עושה.

בדרג הפוליטי ,זה שמופקד על צה"ל, אני עוסק ברשומות אחרות.

satil sailing postIMG-20170424-WA0015satil

עם נהיר ושון על הסיפון. ס"טיל ביציאה מן הנמל.

ושוב חזרתי לאותה תחושת בראשית שלי על משמעות של הים- הפתוח -הנתיב אל העולם, אל החופש.

בוא לים – בביצוע היחידה – YouTube

.

להקת חיל הים – המלח שלי – YouTube

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • salant4  On 06/05/2017 at 5:54 pm

    תודה על פוסט חשוב !!

    עמי סלנט

כתיבת תגובה

