בא לי באלי


מסיפורי אביב, במרחק הזמן והמקום.

מדי פעם בפעם, גם לשם שינוי וגם ליציאה ל"חופשה" מן השגרה של  רשומה שבועית שעוסקת באקטואליה כזאת או  אחרת, יש חשק לברוח קצת אל מחוזות אחרים, רחוקים בזמן ובמקום. במיוחד בפורים שבה היהודים מקדמת דנה  ביקשו להשתנות באופן מוחלט, למה שהם לא היו ובסתר לבם כמהים להיות. מלך, גנרל, ארכיבישוף, או פיראט ,אסתר המלכה, מלכת יופי ,איזו "מדאם" ועוד.

הלבשתי את המקום בצעיף מרהיב בשפע צבעיו וקבלתי אי קטן, אחד מתוך 18,307 איים,שמהם מורכבת אינדונזיה בשטח של קרוב לשני מיליון קמ"ר. המקום הוא  באלי אי קסום שבו הכול שונה  ממה שיש לנו כאן בישראל.

בחרתי בקטע  הבא.

באנו לבאלי לכייף ולא לעסוק בשרעפי החיים  .מירי החליטה כי באוּבוּד, אנו נסתדר בעצמנו בלי הקבוצה. וככה יכולנו להסתובב באין מפריע מאטרקציה אחת לשנייה. קיפצתי כמו אימפאלה אחר מירי והזנתי את עיניי בשכיות החמדה שראינו, באנשים ובנשים, נשות באלי. כשהגיעה שעת צהרים, מירי הוציאה את המחברת הידועה שלה ששמורה למסעות ושם רשום היה שם  של  מסעדה בשם "לאמאק".אם זה רשום אצל מירי, סימן שזה קיים. ואם זה קיים, היא תמצא זאת. מצאנו. נכנסים  לדלת של מבנה רגיל ומוצאים עצמנו בגן טרופי מדהים. עצים  עתיקי יומין בדמות פסלים, וענפים כבדים עם פרי ובלעדיו, כורעים, משתחווים עמוקות , כדרך המזרח, לאורח שבא. השבילים, שמרוצפים באבנים צבעוניות או צדפים, מוליכים  לשולחנות מוגבהים או מונמכים, או נדנדות משני צדי שולחן. ברגע שאנו מתחילים  להתנדנד, מופיעה מאיפה שהוא מלצרית יפהפייה ואומרת לך welcome to lamac  בחיוך שחושף שינים בוהקות.היא מגישה לך, בלי שהזמנת שתי כוסות גבוהות של "אֵייר" שפירושו – מים.  זה קוקטייל שמכיל מיץ תפוזים, בננות ,פאפאיה,מנגו ואבוקאדו. כול תרכיז של הפרי מעורב במים, קרח כתוש ,וחלב מרוכז, ומוסיפים קצת ג'ין או טוניק  וביחד זה מיץ  שהמרקם קצת סמיך אבל הוא ,איך נאמר- אלוהי .ככה אנו יושבים עוד לפני שהובא לנו התפריט.הפייה הבאלינזית נעלמה מיד עם הנחת הכוסות על השולחן. אנו לבדנו, במדור האוכל של גן העדן. מירי חייכה חיוך בלתי רגיל,חיוך של סיפוק רב,פנימי מאוד.

"למה החיוך?"

" זאת הפעם הראשונה שאנו כבר ארבעה, או חמישה ימים בטיול ואתה לא מזכיר את הנסיעה חזרה הביתה."

גם אני חייכתי. אני שיוזם את מרבית המסעות שלנו, ברגע שאנו דורכים על אדמת היעד אני כבר מתכנן את הנסיעה חזרה.יעד ישן, עד שאמצא יעד חדש. מירי אמרה לי פעם שאני מזכיר לה את הסרט של what makes Samy run – מה מריץ את סמי. שם של סרט אמריקאי של באד שולברג שמתאר מפיק -במאי הוליוודי חסר מנוח בדחף מתמיד קדימה, עד שהוא כושל. "אתה יודע אליק. המנטרה שלך היא:  הזמן לא עושה את שלו. תלוי בנו מה אנו עושים עם הזמן. אלא שזה לא בדיוק כך, כמו דברים אחרים. לא צריך תמיד לדחוף, לדחוק, לחתור למטרה. אפשר בהחלט לתת גם לזמן לעשות את שלו. תן לו לזרום. כמו כאן בבאלי, או במקום אחר. תתבונן. תהיה גם אתה צופה ולא תמיד שחקן על הבמה." כמה היא צדקה.הפעם לא רק חשבה, כדרכה אלא גם אמרה. התכופפתי וכמעט נפלתי מן הנדנדה כדי להגיע לשפתיה ולהדביק לה נשיקה חזקה.-בא לי.

bali flower festivalpost

 

 

 

 

 

 

באותו ערב, לקראת חצות, אמרה לי מירי: "אליק: בוא נרד למטה לגן הסמוך". אמנם היינו די עייפים אבל, אם מירי לוקחת  יוזמה ,אני שמח להיענות. ירדנו. שאלתי אותה אם היא מתכוונת ללכת "לגנים התלויים של אובוד". שהם בעצם "חצר אחורית"  של וילות לתיירים .היא אמרה שסתם מתחשק לה לצאת ואם נמצא איזה גן, יופי. באובוד לא צריך ללכת רחוק ובכול מקום ישנה איזו גינה קטנה, איזה בוסתן. ולשם הלכנו. אובוד מסתורית בלילות.  אחזתי בידה של מירי ושרתי לה  some enchanted evening when you find your true love מן המחזמר "דרום פסיפיק" , שצולם בבאלי, וההמשך אומר: " ברגע שמצאת את אהבת חייך, עוף אליה, והפוך אותה לשלך. ואם לא תעשה זאת  אז במשך כול חייך  אתה עלול לחלום לבד. ברגע שמצאת אותה לעולם לא תיתן לה ללכת, לעולם לא תניח לה לעזוב"

זה היה כול כך רומנטי ,כול כך מתוק ונמס שצעירים  רבים בימינו, אולי לא יתפסו זאת. לא אינסטנט- סקס ובירה.הדרך -la strada -.רומנטי,ארוטי, דחף נפלא..הגענו לאיזו בוסתן צפוף שבקושי היה בו מקום לשבת או לשכב .ג'ונגל. מצאנו איזה קטע עם צמחיה רכה ומירי נטלה את ידי וישבנו. הטמפרטורה הייתה בערך 25 מעלות,חמים, אבל לא לח.

הלילה היה ענוג אבל קצר, וכשהופיעו צבעי השחר, חזרנו למלון, התרעננו לקראת ההמשך , להר הגעש Gunung Agung  הר קדוש, .חוויה רדפה חוויה. אל ההר הובאנו ברכב שטח . אל הפסגה עצמה רכבנו על  סוסי הרים קטנים שהם  זן דרום אסייתי ובדומה  לעז הבר, מטפס על פסגות ההרים בקלות רבה. כול זאת בגמישות מדהימה ורגישות לכל סלע, וענף בשולי הפסגות, אשר לעתים מרחק קצר מאוד מפריד ביניהם לבין תהום בעומק של יותר משלושה קילומטרים. את הסוס מוליך הרָכָב, צעיר, קטן, גמיש  ומיומן והוא רץ לפני הסוס ומנתב אותו. מוטב לרוכב להסתכל ימינה על ההר מאשר משמאל על התהום. מירי כמעט ונשמתה פרחה, אבל עשתה זאת בכבוד. בעצם כול המשתתפים, נשים וגברים, ברגע שהשתחררו מן ההלם הראשון , למעט אישה אחת ,כול אנשי הקבוצה הגיעו אל פסגת ההר ברכיבה. דינאמיקה קבוצתית.

על הפסגה  מגובה של יותר משלושה קילומטרים השתרע לפנינו הפסיפס הצבעוני הזה  בקסמו המדהים. הצבע הירוק בכול  תת גווניו מאופק לאופק, שדות האורז המישוריים, הרכסים המדורגים שופעי בוסתנים, צבעי הקשת של הבתים, החופים הלבנים זהובים. בחלקו המערבי של האי השתרע הפארק הלאומי על פני כ-200 אלף דונם, וכולל גם פארק ימי של שוניות אלמוגים נאות, ערבות חוף, מעיינות חמים, איים וג'ונגל. בעלי חיים רבים מתגוררים בשטח השמורה, ובהם קופי המקק, איגואנות, נחשי פיתון, איילים, חזירי בר, סנאים ושפע עצום של ציפורים ועופות מים. ."באלי הָיי". או סֶלאָמָת  דאטאנג- באלי" ברוך בואכם לבאלי. איזה שָנגרי –לָה  של יופי, שלווה רוחנית .עוצר נשימה. לא אגדה. החזקנו את הידיים חזק ,חזק ולא הוצאנו הגה. גם לא וואוו. למילים יש כוח, אבל לעתים  אנו לא זקוקים להם.

 judit bali retaurant post.jpg

zvi bali mt ` 161 - post 3עותק

על מורדות הר אגונג שוכן מקדש בסאקי ( Besakih) "אם כל המקדשים".ההינדואיזם היא דת פוליתיאיסטית המאמינה כאמור באלים רבים. אלה שנחשבים בדרך כלל לחשובים שבין האלים הם ברהמה,וישנו, אינדרה, קאלי ושיווה, והם מיוצגים על ידי פסלים אליליים א  מנחה. זאת יכולה להיות בצורת צרור צמחי תבלין, פרחים טריים או יבשים, צדפים מסוגים שונים, ואף מאכלים, בדרך כלל יבשים כדי שלא לגרום לריח רע. מודלקים גם נרות  מבושמים שריחם מתוק.באותם רגעים עפתי גם אני לעולם רחוק. עולמי הפנימי שלי. הנה איש, אישה , זקן ונער, שמתפללים לבוראם או לאל שלהם שמייצג אותו, בלא להיות צמודים לתפילה טקסטואלית .מעטים ממלמלים. רובם מהרהרים. הם  מזמן מצאו את אלוהיהם. כאן  הם מחפשים את עצמם. הם מסתכלים במראה שלהם הפנימית שממנה תבוא גאולת הנפש שלהם. אם הם חשים כבולים  התפילה הפנימית הזאת אמורה לשחרר אותם היא מלמדת אותם שבעצם הם כבולים בידי עצמם וחופש הוא בחירה פנימית של האדם  עצמו, של הטבע שבו נולד- לחופש נולד. חופש  היא דבר שקיים אצל הבריאה  מאז הלידה, וצריך לדאוג שלא לאבד אותו .ואין גבול לשוטטות הזאת של הרהורים שמגיעים  עד ללידה. במקום המדהים הזה אתה מוצא את עצמך חולק על הקביעה ב"בראשית" שיצר לב האדם רע מנעוריו. האדם מטבעו אינו רע. הרוע הוא בנסיבות סביבנו ,בהלכות פסוקות שמנסים לפטם אותנו. כאן ,במקדש ההינדי, זה שיח כואב ונוקב של אדם עם  עצמו . הוא מתוודה בפני עצמו. הוא הכומר והרב של  עצמו.וכל זאת מתרחש בשקט ושלווה והפרפרים מסביב לא מפריעים. ובפנים במקדש ריח מתוק של קטורת ולהבות נמוכות מהבהבות בתפיסה הפילוסופית העמוקה יותר של הדת- האלים נתפסים כהתגלמויות שונות של המהות העליונה האחת, הברהמן.

היינו שם ערב רב של תיירים ומקומיים. הבאלינזים באים כדי להביא  מנחה. זאת יכולה להיות בצורת צרור צמחי תבלין, פרחים טריים או יבשים, צדפים מסוגים שונים, ואף מאכלים, בדרך כלל יבשים כדי שלא לגרום לריח רע. מודלקים גם נרות  מבושמים שריחם מתוק.באותם רגעים עפתי גם אני לעולם רחוק. עולמי הפנימי שלי. הנה איש, אישה , זקן ונער, שמתפללים לבוראם או לאל שלהם שמייצג אותו, בלא להיות צמודים לתפילה טקסטואלית .מעטים ממלמלים. רובם מהרהרים. הם  מזמן מצאו את אלוהיהם. כאן  הם מחפשים את עצמם. הם מסתכלים במראה שלהם הפנימית שממנה תבוא גאולת הנפש שלהם. אם הם חשים כבולים  התפילה הפנימית הזאת אמורה לשחרר אותם היא מלמדת אותם שבעצם הם כבולים בידי עצמם וחופש הוא בחירה פנימית של האדם  עצמו, של הטבע שבו נולד- לחופש נולד. חופש  היא דבר שקיים אצל הבריאה  מאז הלידה, וצריך לדאוג שלא לאבד אותו .ואין גבול לשוטטות הזאת של הרהורים שמגיעים  עד ללידה. במקום המדהים הזה אתה מוצא את עצמך חולק על הקביעה ב"בראשית" שיצר לב האדם רע מנעוריו. האדם מטבעו אינו רע. הרוע הוא בנסיבות סביבנו ,בהלכות פסוקות שמנסים לפטם אותנו. כאן ,במקדש ההינדי, זה שיח כואב ונוקב של אדם עם  עצמו . הוא מתוודה בפני עצמו. הוא הכומר והרב של  עצמו.וכל זאת מתרחש בשקט ושלווה והפרפרים מסביב לא מפריעים. ובפנים במקדש ריח מתוק של קטורת ולהבות נמוכות מהבהבות..

( מתוך "כמו פרש קווקזי"- הוצאת גוונים 2015

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: