חזון "העצמות היבשות" של צ'ארלי


 

הנושא העדתי בישראל- מת, וגם ביטון ופרץ לא יצליחו להעלות באוב את הפנטום.הבעיות הן אחרות.

 

קרה משהו לצ'ארלי ביטון, ממייסדי  " הפנתרים השחורים". בגיל ששים הוא התעורר, כמו חוני המעגל,אבל לא מצא את הפנתרים הצעירים סביבו.או שהוא טעה וחשב שהזמן עמד מלכת,כפי שאני טעיתי בשעתו, בעת מפגש המחזור הראשון של המוסד "נווה הדסה" שליד  קיבוץ תל יצחק ומכון "משואה".

וככה זה היה. לפני צאתי לשליחות בארה"ב,   הייתי באותו מוסד מדריך גדנ"ע לחצי שנה לקבוצת צעירים עולים מהונגריה. עם הקבוצה נמנו בנות יפהפיות. אחת מהן הייתה שומרה. באותו כנס מחזור, כעבור כמה עשורים, ראיתי אותה ועמדתי לגשת אליה ולצעוק בקול רם: "שומרה,כמה נפלא לראות אותך!". היא לא השתנתה. אותה בחורה מפותחת בת 16 ,בעלת מבנה אתלטי מעודן, רגליים יפות וירכיים שעליהם דבוקים מכנסיים קצרצרים , חזה עגול,  ראש עטור בשער ברונטי גולש, עיניים ירוקות ואף סולד. פצצה מדליקה.

ברגע האחרון תפסתי את עצמי. אויה. כמובן, בתה של שומרה, דומה לה כשתי טיפות מים, ואפשר שמבוגרת ממנה  בשנה, כלומר בת 17 .גם צ'ארלי ראה בעיני רוחו את הפנתרים השחורים ,אך הוא לא מצא אותם .הם האפירו. חלקם, או ילדיהם, שכחו מזמן מה  זה להיות " דפוקים" . צא'רלי,  חיפש את צאן מרעיתו,  אך, שלא כדוד המלך, לא מצא את המלוכה אלא את עמיר פרץ.

 

בריאיון ארוך במוסף "הארץ"( 26.9.2007) מספר צא'רלי ביטון כי לפני זמן קצר הוא היה במשרדו של עמיר פרץ,מי שהיה יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון, וביטון מצוטט כי כאשר שאל את פרץ : "נו אז  הוצאת בסוף את השד העדתי ?"  ענה לו פרץ: " אוי צא'רלי ,כמה שאתה צודק, כמה שהם שונאים אותנו". אני- מודה באשמה- ישראלי ממוצא אשכנזי. שנה לפני שפרץ נבחר ליו"ר מפלגת העבודה כתבתי מאמר באתר זה שכותרתו: "מדוע לא פרץ". הוא, אכן  נבחר ליו"ר מפלגת העבודה ואחר כך התמנה, לפי בקשתו,  לשר הביטחון. בראשית המערכה בלבנון, שיבחתי אותו על שהוא נכנס לתחום בלתי מוכר לו ומנסה להתמודד איתו, חרף אי היותו  גנרל מיל. כמוני, היו עוד הרבה "אשכנזים" שתמכו בו ואלמלא תמיכה זאת הוא לא היה מגיע לאן שהגיע. עכשיו נוכח כישלון אישי שלו, לתלות את הקולר בנושא העדתי, כאילו הוא הסיבה לכישלון- זאת  דעת עוועים, סילוף היסטורי ואפילו עזות מצח. האיש נדחף למעלה למרות שאי אלה חברי קיבוצים אנכרוניסטיים לא ראו בעין יפה את בחירתו לראשות מפלגת העבודה. אך למטה הוא התדרדר בכוחות עצמו. לבוא עכשיו ואפילו לרמוז שיש לכך קשר למוצאו, זה פתטי ,מעורר חמלה. ל"התוודות" בפני צ'רלי ביטון- זה קומי-טראגי.

פרץ:מעלה באוב הפנטום העדתי

 

לאחר שישראלים ממוצא לא אשכנזי (מזרחי, צפון אפריקאי,ספרדי) הגיעו לעמדות פסגה בכול התחומים ללא יוצא מן הכלל:משק וכלכלה,מדע וטכנולוגיה,מדינה ומשפט,תרבות ובידור, ביטחון וחינוך,היה לאדם סיכוי  סביר להגיע לראשות הממשלה. פרץ החמיץ, לא מפני שהוא לא  ממוצא אשכנזי, אלא  מפני שהוא עמיר פרץ, עם קבלות בתחומים אחרים אך לא קורץ מחומר של מדינאי ומנהיג  כאשר ההזדמנות נקרית בדרכו לפסגה. זה קרה גם לצ'רלי  שנמנה עם הנהגת "הפנתרים  השחורים" והגיע לכנסת כנציג "סיעת הפנתרים" אך במסגרת של תנועת  חד"ש הקומוניסטית.אחר כך נפלט. עכשיו לאחר תנומת חורף ממושכת צ'ארלי התעורר,אך המציאות שונה. היא שונה בכול התחומים.חינוך,כלכלה,טכנולוגיה, מגורים ועוד גורמים נסיבתיים.

 

מיזוג עדות.

 

בנושא "מיזוג גלויות" נעשו מחקרים רבים,אחד מהם, שפורסם לא מכבר אמנם מתבסס על נתונים סטטיסטיים שמלפני עשור ויותר, אך הוא מצביע על  מגמה מסוימת. החוקרות, הפרופ' ברברה אוקן והדוקטורנטית אורנה חייט-מראלי, ערכו את המחקר במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית והתבססו על נתונים ממפקדי אוכלוסין, שהאחרון בהם נערך ב-1995. נישואים בין יהודים ממוצא שונה, ובעיקר בין אשכנזים למזרחים, נתפסו בישראל כהגשמה המובהקת ביותר של חזון מיזוג הגלויות וכדרך למחיקת פערים בין העדות.( עופר אילני-"הארץ 29.6.2007 ) בעשורים האחרונים חלה עלייה מתמדת בשיעור הישראלים ממוצא מעורב – אשכנזי ומזרחי – בין ילידי הארץ. אך לפי מחקר חדש, בניגוד לדעה הרווחת, נישואים מעורבים לא מביאים בהכרח לצמצום הפערים החברתיים, מבחינת רמת השכלה והכנסה. חוקרות מהאוניברסיטה העברית גילו, שנישואים בין אשכנזים למזרחים בעבר תרמו דווקא לגידול הפער הממוצע בין שתי הקבוצות בישראל, מבחינת השכלה. עם זאת,

 הסוציולוג

 

הפרופ' יוסי שביט מאוניברסיטת תל אביב, קובע כי  " המחקר הזה מראה שלאורך כמה דורות, מי שנשאר בקטגוריה של המזרחים הם בעלי ההכנסה וההשכלה היותר נמוכה. מצד שני, ככל שחלקים גדולים יותר באוכלוסיה הם מעורבים, השיוך האתני עצמו נהפך לפחות חשוב. הילדים שלי הם מעורבים, ואם תשאל אותם אם הם מזרחים או אשכנזים, הם לא יידעו מאיפה השאלה הזאת נפלה עליהם. אני מאמין שיש יותר ויותר בני נוער במצב דומה". לדברי שביט, התרבותם של נישואים מעורבים מעידה בבסיסה על צמצום של פערי ההשכלה בין אשכנזים למזרחים. "המשתנה העיקרי שמכתיב דפוסי נישואים בין בני אדם הוא השכלה. משכילים נוטים להתחתן עם משכילים. כיום, יש יותר מזרחים מבעבר באוניברסיטאות ובמכללות, והם חשופים לשוק הנישואים האשכנזי. מצד שני, עדיין קיימים פערים רחבים מאוד", אמר. על כל פנים, בשנים הבאות, חוזות החוקרות שהגידול בשיעור הנישואים המעורבים בקרב יהודים ילדי ישראל יהיה אטי יותר. הסיבה העיקרית לכך היא שהעולים מרוסיה מתחתנים בעיקר בתוך קבוצתם, ורובם מעדיפים שלא להתחתן עם בני עדות אחרות.

 

ה"פולנייה"

 

את דעתי והנתונים שהבאתי(אופטימיים יותר)  כללתי במסה שכתבתי באתר זה (",זרקור"- 16 בינואר.2006)  . הכותרת שנתתי לה הייתה: " הנושא העדתי מת. ניסיונות להחיותו במערכת הבחירות ייכשלו". ואכן הם כשלו. רק שתי מפלגות בנויות סביב המוצא העדתי- מפלגות דתיות . ש"ס- העדה "הספרדית"- רובה המכריע, ו"אגודת ישראל" ו"דגל התורה" -על טהרת ה"אשכנזים", גם כן ברובן המכריע.

 

עם זאת, הדגשתי כי  הבעיות קיימות, אך הן בעיות מבית יוצר אחר ויש להתייחס אליהם במסגרת התייחסות שונה. עם הסוגיות שעלינו להתמודד איתם בעידן החדש נמנות:יותר שוויונות חברתית,דגש חזק  יותר והשקעות רבות יותר בחינוך לכל דרגיו, בעיות של אמהות חד הוריות במצוקה, נכים,זרים, פלורליזם דתי, הגדרת הדת מול המדינה,ענייני גיור של רבבות עולים מחבר העמים.שלא לדבר על בעיות אלימות בחברה,בבית,במערכת החינוך, ניצול נשים לשפחות מין,שוויון בין גברים ונשים, בין היתר בתחום השכר.בעיה מרכזית אחת שמקוננת בתוכנו מאז קום המדינה ומשוועת לפתרון צודק היא היחס בין היהודים לערבים אזרחי המדינה.לפן קרדינאלי זה לא התייחסתי. זאת הן משום שהגבלתי את עצמי לנושא של "מיזוג גלויות",והן משום שסוגיה זאת,לא זו בלבד,שהיא נדונה בהרחבה בתקשורת העכשווית,אלא שכאן מדובר בעיקר במעשים שלא נעשו ובמחדלים שנעשו.על כך דומני אין חילוקי דעות.מחקרים יש למכביר,מעשים יש מעט מדי.אשר לעדות, הרי שמירת המסורת והמורשת של כול עדה היא בעלת חשיבות רבה  ולא זו בלבד שהיא אינה גורעת מן ההתערות בחברה, אלא יש בה ערך מוסף של גאוות שורשים.
 

קיימות דוגמאות אקראיות, אך מאוד סימפטומאטיות, למיזוג העדות . אתה רואה על המרקע גברת בשם אורנה אזולאי  שהיא בת לאב ממוצא ספרדי ולאם ממוצא  אשכנזי, או ד"ר אוגניה וורשבסקי שהיא בת לאב ממוצא פולני ולאם ממוצא מרוקאי( השמות בדויים) . לי יש נכדה, דרור חליפה, אשר ביחידה הצבאית שלה קוראים לה "הפולנייה". זאת בשעה שרק 25% ( אני, הסבא) – ממקור פולני, 25% הסבתה- ממוצא הונגרי.יתר 50%: הוריי אביה הם ממוצא ספרדי( לדינו)  ומזרחי. קוקטייל משובח,תוצרת הארץ. אם אני  גאה בנכדתי,זאת לא מפני שהיא "פולנייה" ולא מפני שהיא אוהבת סוסים כמוני ( ורוכבת מדופלמת) אלא מפני שהיא נכדה נפלאה בראש וראשונה ובשל כמה תכונות ואחת  מהן היא חתירה לשוויון בין המינים- גם בצה"ל שבו היא משרתת כעת. ברצותה לזכות בשוויון מוחלט בצה"ל- התנדבה לשנת שרות נוספת – תנאי ליחידה מעורבת שפועלת כיחידה בכול תקופת השרות בצה"ל. אחרת,אם ,למשל, שליש  של מחלקה יהיה מורכב מבנות שמשרתות שנתיים בלבד, מחלקה זאת תתפרק. היא, כאמור לא בודדה.

"הפולנייה"

בהקשר של "מיזוג גלויות" ציינתי כי נקודת המוצא שלי היא מדינה יהודית נאורה ודמוקרטית במלוא מובן המונח הזה. יחד עם  השמירה על אופייה היהודי של מדינת ישראל חובה עלינו להעניק שוויון מוחלט לכל האזרחים ללא יוצא מן הכלל(ובהקשר זה התכוונתי בראש וראשונה למיעוט הערבי, שבו לא עסקתי במאמר) .בכך נהיה ככל העמים הנאורים, ואולי אולי אור ליהודים בפזורה.תיאודור הרצל אמר כי "אין עם יכול להיוושע כי אם בידי עצמו". שנים היינו עם בלי מדינה. עכשיו  אנו מדינה שיש לה עם. אנו רשאים ומחויבים לחשוף תופעות שליליות, למתוח ביקורת, וגם להשמיץ אם צריך, לרטון, לקטר, ככל שחברה חופשית מאפשרת לאזרחיה.אבל בדבר אחד יש להודות בגאווה:לאחר הגשמת החזון הציוני הראשון והוא הקמת המדינה( שעוד מעט יימלאו לה 60 שנה- מי פילל מי מילל)  והחזון הציוני השני-קיבוץ הגלויות- החזון הציוני השלישי של מיזוג גלויות הוגשם."צ'ארלי ביטון אולי לא השתנה, או שהוא לא מכיר בכך, אך המציאות השתנתה, לטוב ולרע- בנושא העדתי: לטוב.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מרוקאי תורן  On 03/10/2007 at 1:30 pm

    (צבי גיל – הפערים רק הולכים וגדלים, נישואי תערובת לא רק שלא פותרים את הבעיה והגזענות אלא מנכיחים אותה.)

    הנה פסקת הסיום של הערך: "הביטוי העיקרי למגמה זו של התחזקות היסודות המשותפים (בין מזרחים ואשכנזים, י"ש) הוא בהתגבשותה של הזהות הלאומית היהודית-ישראלית, שעם נושאי הדגל שלה, ולא במקרה, נמנים דווקא יוצאי ארצות המזרח. לפחות במובן הזה, נראה שרעיון כור ההיתוך נחל הצלחה רבה" (כרך רביעי, עמ' 235). אם אמנם כך הדבר, יסבירו העורכים מדוע נכשל פרויקט האנציקלופדיה עצמו במבחן כור ההיתוך? איך, לאור הצלחתו המסחררת, הם מנמקים את העובדה שרק 4% מהכותבים באנציקלופדיה הם מזרחים?

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/904430.html

  • מואיז  On 03/10/2007 at 4:38 pm

    עוד מעט המזרחים יחזרו לחיות בתוך מערות, יאכלו בננות ולא יקבלון גם ביטוח לאומי. אז באמת האשכנזים יוכלו לומר שהצליחו למגר את הבעיה העדתית.

    זה בדרך לשם.

    בכול מקרה לגבי האשכנזים הבעיה מעולם לא היתה קיימת, הם חשבו שזה מאוד נוח לשעבד מזרחים לשלוח אותם לחיות איפה שנוח להם, לומר שאין להם תרבות, לגנוב את ילדיהם, לבצע בהם ניסויים רפואיים, ל\וזה בכלל לא הפריע לאשכנזים. זו תמיד היתה בעיה שהתקיימה בעבר הרחוק, אי שם בשנות החמישים האגדיות, וגם עכשיו זה בכלל לא מפריע להם שכול הפרופסורים באוניבריסטאות הם אשכנזים או שכול הסופרים אשכנזים. וכי למה שזה יפריע להם?

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 03/10/2007 at 6:58 pm

    תסתכל מהחלון, תדפדף בעיתון.באיזה עולם אתה חי? ומאיפה הביטוי האוילי "שד" עדתי? את מי מפחידים המזרחים ולמה?

  • תירוש  On 03/10/2007 at 9:20 pm

    בעצם, המונח מת אינו מדוייק. מונח הולם יותר הוא נמוג והוא אכן נמוג ועם הזמן ייעלם כליל. מי שרוצה לאמץ אותו אל לבו כמזכרת נצח יבושם לו.אצלנו במשפחה שכחו זאת כבר בדור של הוריי. אצלי זה קיים כערך היסטורי. יצחק תשובה שחנך את המלון המחודש היפה ביותר בניו יורק- מלון פלזה, לא נולד בפולין.הוא היה ילד שצריך היה להרוויח את לחמו וגם את לחם הוריו. הוא אדם מוכשר שמדינת ישראל נתנה לו הזדמנות והוא ניצל אותה. עמיר פרץ הגיע כמעט לפסגה אך הוא מעד.זה המצב וזאת המציאות, כל השאר הוא היסטוריה שמנסים להתרפק עליה,וקצרה בינתי להבין את הסיבה.

  • עיישה  On 03/10/2007 at 11:04 pm

    אז החלטת. מה לעשות. מסתבר שהמזרחים לא חושבים ככה. הגרמנים גם אומרים שאין כבר אנטישמיות אצלם. אומרים. כמוך.

  • עלאם עאקל  On 04/10/2007 at 7:06 am

    האשכנזים.ואם האשכנזים החליטו שאין בעיה עדתית,ושלא היתה גזענות עדתית,אז הנושא "מת".מי שכותב את ההסטוריה,גם מחליט מה קרה, ומה לא קרה.תמיד מביאים את הדוגמא של: הנה,ההוא הצליח,וזה הסימן שאין קיפוח.כל אחד יכול.אבל ההוא זה רק יחיד מתוך מליונים.ואם הוא הצליח,זה לא בגלל שאין גזענות והפליה מוסוות,אלא למרות הגזענות והאפליה המוסוות הוא הצליח.הגזענות הממוסדת שהיתה בעבר,הביאה לידי כך שקבוצה מסויימת,ברובה,תפסה את מוקדי הכוח.כעת,לאחר שאותה הקבוצה יושבת בטח על צמתי הכח הכלכלי-פוליטי-תרבותי,אפשר להתרווח,ולומר:השד העדתי?איזה שד עדתי?לאחר שהרסו את התרבות של אלה שבאו מהמדינות הלא מערביות והלא אשכנזיות,אמללו,וקיבעו לדורות את הנחשלות של אלה שלא באו מהמערב, מאשכנז,וממזרח אירופה,זה ברור שהדור הצעיר לא יודע,ולא אכפת לו.איך ידע? הוא שובט להיות ישראלי.ומהי הישראליות,אם לא האשכנזיות? הלא האשכנזים בעצמם מודים שהמדינה הזו הוקמה בצלמם ובדמותם.

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=1060&blogID=53

    השד העדתי
    השד העדתי אינו שד כלל. הוא בן אדם. בני אדם.
    מהו שד? שד הוא משהו שבין החי למת. מין מת שבא לבקר בחיים.
    האמנם אלה הקרויים מזרחיים (שרבים מהם בכל מקרה מערביים לוורשה או סנט פטרבורג) מין מתים חיים? ואם כן מי עשהם לכאלה? מי מעדיף לקרוא למזרחיים בישראל שדים עדתיים? למה הוא מעדיף לקרוא לחיים בשם של המתים?
    נשבר לי מאלה האשכנזים ההגמוניים שקוראים לי שד. ואולי הם רדופי שדים. שדי עוולותיהם. אולי הם מפוחדים שהנה באה רוחם של המזרחיים שהוכו על ידם למוות תרבותי ומחפשת נקמה. שד הירצחם בלא עת, שד הפיכת חיים למתים בעודם בחיים. המזרחיים אינם שד, הם צילם של אבותיהם שהועלו הנה בכחש ובמרמה בתואנה שהנה הגיעו ימות משיח והגיע זמנם לחיות כאן בין אחיהם היהודים. וכשבאו? כשבאו הנה הפכו לשדים. זומבים. מתים חיים המחפשים את תרבותם שהוכחדה לה בשער העליה, ונאסרה להם שכן היא תרבותה של האויב הערבי. אלה שהגיעו מגרמניה יכלו להמשיך להחזיק בתרבותם של הצוררים ואילו אלה שהגיעו מארצות ערב לישראל נאלצו למחוק ולהימחק בה.
    נמאס לי שכל פעם שאני צועק את צעקת המתים החיים האסורים אל מסך הפלזמה המטמטם אני נתקל באנחות האשכנזי על השד העדתי. יעזוב האשכנזי את שדיו לעצמו. ואם הוא רדוף על ידי עוולותיו, מוטב לו ייכפר על מעשיו ולא יצעק על השד שיילך לו למקום מרבצו. אני לא אלך. לא אלך לשום מקום. אני רוצה לצעוק כאן ועכשיו: אני יהודי מזרחי – ספרדי – בן ארצות האסלם. ואני מתבונן על אחי ורואה מתים חיים. ואני רוצה לצעוק עליהם: תתעוררו. והם מתים. מתים בין ים של טרנזיסטורים בתוך קופסת פלסטיק שחורה. הם רוצים להיות כוכבים נולדים, מיליונר, מחפשים נצחונות במגרש ירוק, הם איבדו את תרבותם בשדה ירוק של אופיום להמונים. שדה של ציונות אשכנזית מכניעה ומכופפת ורומסת.

    תגובות אחרות לנושא,כתבתי כאן.

    http://www.aplaton.co.il/story_346

    המגיב :עלאם עאקל

  • מאירה  On 04/10/2007 at 10:21 am

    לעלאם עאקל. גזענות היא עניין אחד והיא קיימת במקומות שבעיה עדתית לא ידועה.למשל בגרמניה המזרחית הקומוניסטית בעבר קיימת גזענות הרבה יותר גדולה מאשר במערבה. הסיבה היא לא עדתית אלא כלכלית. גם בארץ הסיבה היא כיום כלכלית חברתית ולא עדתית. גיל בפרוש הדגיש שהוא לא עוסק בבעיה של הפליית מיעוטים. להיפך, הוא העמיד אותה בראש סולם העדיפויות, אבל לא במסגרת התייחסות העדתית. כול הנהי לגבי הקיפוח היה במקומו פעם, אבל לא עוד. כיום הוא כסות ועילה, פוליטית או חברתית. ועוד גורם. פעם יוצאי "עדות המזרח" ואני בת לנשואים מעורבים, היו העדה הגדולה. הם איבדו מונופול זה, בדיוק כמו שפעם הפולנים איבדו את המונופול של העדה הגדולה ביותר. זאת המציאות.ביקורת היא תמיד במקומה, אבל קיטורים שאין להם בסיס, הם הבל פה.

  • ש.  On 04/10/2007 at 10:36 am

    למקרא הרשימה והתגובות, הוציאה אמי גזיר עיתון ששמרה, שהתפרסם לפני שנים אחדות (22.9.2002)במדור התגובות של ידיעות אחרונות:
    "חוף הסליחה
    אינני חבר במפלגה כלשהי , אינני מתמודד עלתפקיד כלשהו, אינני במאיואינני יכול לארגן ספונסרים לסרט. אני אזרח ישראלי, בן מרוקו, ובשמי ובשם הורי, ילדיי ונכדיי אני רוצה לבקש סליחה, על השנאה והפירוד שיש מי שמבקשים ללבות.
    מכם – שליחי העלייה "האשכנזים, שסיכנו חייהם כדי להעלות את משפחתי ארצה ממרוקו.
    מכם – מדריכי הסוכנות "האשכנזים" שליוויתם את הורי וקלטתם אותם בארץ.
    מכם – מורותיי ומוריי "האשכנזים", שלימדוני את השפה העברית, חינכוני והעניקו לי כלים להשתלבות וקליטה קלה בארץ.
    מכן – המורות החיילות "האשכנזיות", שלימדו את הוריי את השפה העברית.
    ממך – רחל ינאית בן-צבי, שבנת את בית הספר החקלאי"עין כרם", כינסת בו אתילדי העלייה ממרוקו ודאגת להם לחום, אהבה, חינוך, השכלה ועוד.
    מכם – חברי קיבוץ מלכיה, שפתחתם את ביתכם בפניי ובפני עשרות חבריי בחברת הנוער בקיבוץ, שמשתם לנו משפחה חמה ואוהבת ודאגתם לכל מחסורנו בימים קשים. חינכתם אותנו לציונות, לאהבת הארץ, להגשמה, להתנדבות, לאהבת האדם ולעזרה הדדית.
    לכם – מפקדיי בסיירת חרוב ובצה"ל, על שחינכתם אותי לדעת להחזיר את מה שקיבלתי למען המדינה. שידעתם להכשיר אותי ולהביאני לפיקוד ולהדרכה, שידעתם לתת את כל ההזדמנות כשווה בין שווים.
    מכם – מוריי בסמינר "בית ברל", שהענקתם לי את החסר להשכלה מקצועית חינוכית, שממנה אני מפרנס היום את משפחתי.
    מכם – חבריי "האשכנזים" מ"הנוער העובד והלומד", שמעולםלא פסלתם בשל זהות כזו או אחרת, שתמיד ביתכם היה פתוח בפניי, ששימשתם לי משפחה אוהבת: אחים אתם לי.
    בני מרוקו, תוניס, כורדיסטן, לוב, עיראק בנו יישובים, הקימו משפחות, משרתים את האומה והעמיקו שורשים בתבותה ובבנייתה של הארץ. לכם "האשכנזים" יש זכויות רבות ביצירה מופלאה זו.
    שמעון קינן, עמינדב"

    די לשנאה ולקנאה!

  • וורדה  On 04/10/2007 at 10:56 am

    אני מעריכה אותך ש', לא מפני שאתה לא אשכנזי כמוני, אלא מפני שדברת מעומק הלב וביושרה. נכון שהיו גם מקרים אחרים, לא חיוביים. אבל כאלה היו גם כלפי ניצולי השואה. ומי שקורא בהתמדה ,כמוני, את הרשימות של צבי גיל וודאי ישים לב לדיעה הקדומה ולניכור ששררו כלפי הניצולים. הסיומת שלך היא הראוייה מכול: די לקנאה ושנאה.

  • ש.  On 04/10/2007 at 11:14 am

    אני רק הבאתי דברים בשם אומרם, כלומר כותבם, החתום מטה על המכתב – שמעון קינן, מעמינדב.
    המכתב פורסם לפני חמש שנים כמדור מכתבי קוראים של "ידיעות אחרונות". אמא שלי שמרה על גזיר המכתב הזה שריגש אותה בזמנו, ולאחר שקראה את הפוסט זה, מצאה אתהגזיר והראתה לי .
    מועדים לשמחה!

  • אפרת  On 04/10/2007 at 12:44 pm

    תבוא עליך ברכה- ש'- משום שאצל הרבה מיוצאי המזרח( וגם אני דור שלישי) זה לא מקובל. אתה חייב כאילו להגן על השבט, כאשר אין שבט. לעתים אני מייחלת- הלוואי והיה כזה בצד החיובי שלו, המלכד.אבל הוא איננו והוא נעלם יחד עם העדתיות בחברה הישראלית. קולך קול אוטנטי ולכן אני משבחת אותך גם אם אתה מביא דברים בשם אומרם .שנה טובה גם לך ולשלך .

  • עלאם עאקל  On 04/10/2007 at 3:34 pm

    לי על המקלדת.

    אענה לזה שהביא את המילים ה"מרגשות" האלה,בזה:

    Malcolm X – Field Negro vs House Negro.

    נו,טוף,כבר כתוב במקורות:

    ואם אמר יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חפשי: והגישו אדניו אל האלוקים והגישו אל הדלת או אל המזוזה ורצע אדניו את אזנו במרצע ועבדו לעלם

    דברים ששמעון לא שמע וקרא.האדון העלים אותם ממנו.

    http://www.tzura.co.il/tshsd/yezira.asp?codyezira=21962

    השקפותיהם של המנהיגים הפוליטיים

    הרצל, מייסד הציונות הפוליטית: "הציונות תהייה המאחז של התרבות האירופאית נגד הברבריות האוריינטלית."1 על בסיס נקודת ראות זו, התגבשו דעות נוקשות וננקטו צעדים אכזריים נגד הפלסטינים והערבים בכלל, ובאותה מידה נגד הספרדים, שראו בהם חלק מן "הברבריות המזרחית".

    ז'בוטינסקי, הגורו של הרביזיוניזם הציוני ימני, האירגון וכנופיית שטרן, של מפלגת חירות וחזית הליכוד: "ליהודים, תודה לאל, אין שום דבר במשותף עם המזרח. אנו חייבים למגר כל עקבות של רוח מזרחית ביהודים של פלסטינה."2 במאמר שלו, "יהודי המזרח", שפורסם ב-1919, הוא התנגד לנשואי תערובת עם הספרדים וליצירת עם יהודי אחד, וגם אמר שהוא מתנגד לאינטגרציה מכיוון שהוא לא ידע מה זה יכול להוליד – "עם מבריק או גזע טיפש. יהודי אשכנז חייבים לשמר את מעמד הרוב שלהם בחברה יהודית בפלסטינה."3

    דוד בן-גוריון, מפלגת העבודה (מפא"י), וההסתדרות, ראש הסוכנות היהודית וראש הממשלה הראשון ושר הביטחון של ישראל. הוא תיאר את הספרדים, בפגישה עם הפיקוד הגבוה של הצבא ב-1950 כ"עפר אנושי, ללא תרבות יהודית או אנושית. הם צריכים מסלול ארוך של חינוך ותרבות לפני שהם יתפסו את מקומם הראוי בחברה."4 הוא כתב: "יראת השמים נעלמה מהכתות המזרחיות והשפעתם על העם היהודי הייתה מזערית או לא קיימת. במשך המאה האחרונה, יהודי אירופה היו בקדמת החזית של העם איכותית וכמותית גם יחד." בן גוריון הוסיף שהוא התכוון ליהודי מזרח אירופה.5 ההיסטוריון תום שגב, העיר על דברי בן גוריון "נדמה שהמדינה אימצה את נקודת הראות האומרת ש"בית-המחסה ליהודים" בפלונסק (עיירה ענייה בפולין בה נולד בן גןריון) היה "ירא-שמים", ואילו ביתו של רופא יהודי, בוגר הסורבון, באלג'יריה הוא לא."6 בן-גוריון האמין שהמשמעות האמיתית של השואה הנאצית הייתה שהיטלר הרס את יסודות הכוח של מדינת ישראל לפני שהיא קמה. המדינה קמה לתוך הקיום אבל לא מצאה את האנשים שהיא חיכתה להם, ולכן הביאו לכאן את הספרדים. בן-גוריון השווה את האחרונים ל"שחורים שנלקחו לאמריקה כעבדי מטעים."7 ב-13 ביולי 1949 הוא אמר בוועדת החוקה הפרלמנטרית שיהודי מרוקו היו "חיות אדם", אבל הוא כן אישר שרוב הגנבים והכייסים היו אשכנזים!8 ב-1956 בן גוריון אמר שליהודי מרוקו "אין שום תרבות אבל הם מושפעים על יד הערבים. ואחנחנו לא רוצים תרבות מרוקאית כאן." על יהודי איראן הוא אמר "אינני יכול לראות איזו תרומה יהודי איראן יכולים להביא לישראל."9 ב-1959, לאחר ההתקוממות הספרדית בוואדי אל-סאליב בחיפה, הוא תיאר את המרוקאים כ"קהילה פרימיטיבית", והאשים אותם שהם אוהדי "מפירי חוק, גנבים, סרסורים ורוצחים."10 על התימנים בן גוריון כתב במכתב לרמטכ"ל, יגאל ידין, "שאת האנשים האלה ניתן לקלוט ביתר קלות ברמה התרבותית והכלכלית מאשר קבוצות אחרות מפני שהתימנים אוהבים לעבוד ואינם להוטים אחרי החיים העירוניים, אולם", בן גוריון המשיך, "מצד שני, הוא [התימני] מהווה בעייה גדולה יותר מאחר שהוא 2,000 שנה מרוחק מאיתנו וצריך ללמד אותו את המושגים הבסיסיים ביותר של התרבות. התימני מתייחס לאשתו ולילדיו כאדם פרימיטיבי. בריאותו חלשה וכוחו הגופני חלוש; אין לו ידע בעניינים היגיינים בסיסיים…"11 בן גוריון דרש שישראל "תתרבת" את התימנים כשהוא אמר בכנסת ש"המגמה של הממשלה היא לשרש במהגר התימני את המנהגים הישראלים בהיקף כזה שהוא ישכח מאין הוא בא…"12

    זה נכון שהטכנולוגיה המערבית לא התפשטה במהירות בתימן, אך מצבם של היהודים שם היה יותר טוב ממצבם של האשכנזים שחיו בגטאות של מזרח אירופה – ראה את עבודותיו של מנדלי מוכר ספרים, במיוחד מסעות בנימין השלישי. היהודים בתימן היו צורפים, נפחים, נגרים וכיוצא בזה, בעוד שהאשכנזים התקיימו בגטאות כרוכלים או חנוונים ורבים מילאו תפקידים הקשורים לדת.

    ב-1960 בן גוריון הצהיר ש"היהודים במדינות המזרח תיכוניות חיו בחברות מפגרות ומושחתות והם חסרי חינוך, עצמאות וכבוד עצמי. את הדור הישן אי אפשר לשנות באופן יסודי אבל חובה עלינו להשריש בדור החדש ערכים מוסריים ורוחניים נעלים – תכונות המאפיינות את החלוצים שבנו את המדינה. אם ניכשל בכך, חס וחלילה, אנחנו נעמוד בפני הסכנה שהדור הבא יהפוך את ישראל למדינה לבנטינית."13 בן גוריון ומנהיגים אחרים דרשו שצריך להביא יותר יהודים אשכנזים מרוסיה, אירופה ואמריקה במטרה "לשפר" את ההרכב האתני של האוכלוסייה. בן גוריון גם אמר "אנו חייבים להתנגד להלך הרוח של הלבנט, שכן הוא משחית אנשי הפרט ואת הקהילות." ב-1962, כשהציעו לו ש"מזרחי" נוסף ימונה לשר, הוא השיב בכעס "ישראל לא תהייה מדינה לבנטינית."14 "לבנטיני" הוא לשון מעליבה שמשתמשים בו המתיישבים האשכנזים כלפי אנשים מזרח תיכונים. משמעותו אדם מזרחי שאינו בעל תרבות המסגל לעצמו את הנוהגים החיצוניים של תרבות מערבית כמו תלבושת מערבית.

    בין 1947-1973 בן גוריון והמנהיג הספרדי, אליהו אלישר, ניהלו התכתבות, כשאלישר מדגיש את חשיבות מיגור האפליה נגד הספרדים והרחבת הייצוג הספרדי במוסדות המדינה – "למען האחדות". במכתביו, בן גוריון התחמק מסוגיית האפליה, כשהוא מציין שהספרדים אינם מהווים קהילה יחידה. הוא טען שהוא לא הרגיש שהוא היה "אשכנזי", אלא רק "יהודי". לבסוף בן גוריון הודה במכתב מתאריך 25 ביולי 1973 בצורך לחסל את "הפער" "למען האחדות". מכתבים אלו פורסמו ברבעון שבט ועם ב-1973, ובספרו של אלישר לחיות עם יהודים. בן גוריון היה המנהיג החשוב ביותר בכל מוסדות הציונות מאז המנדט הבריטי, ובמלחמת 1948, בתוקף תפקידו כראש הממשלה ושר הביטחון, הוא בעיקר היה אחראי לגירוש הפלסטינים, להריסתם של מאות כפרים והחרמת נכסיהם ואדמתם. הוא היה אחראי גם על העברת הספרדים מארצותיהם השונים ודחיסתם לתוך המחנות.

    ארתור רופין. מנהיג ציוני ותיק שהתמחה ביישובים חקלאיים. ב-1913 הוא הביע את חששו שהגירת הספרדים עלולה להוריד את הרמה התרבותית של המדינה. הוא שם לספרדים תפקיד מיוחד בצד בתשתית הכלכלית והחברתית, שהיה "להתחרות עם הפועלים הערביים" הואיל והיהודי הספרדי יכול לבצע עבודות שוליים עבור אותו שכר כמו של הפועלים הערביים."15

    גולדה מאיר.ראש הממשלה ושרת העבודה. מנהיגת מפלגת העבודה (לשעבר מפא"י): אנו בישראל זקוקים למהגרים ברמה-גבוהה, לעתידה של התשתית הכלכלית שלנו. יש לנו מהגרים ממרוקו, לוב, איראן, מצרים ומדינות [מזרח-תיכוניות] אחרות שהחברה שלהן היא זו של המאה השש-עשרה."16 גולדה מאיר יצאה בכרזות גזעניות אחרות (ראה פרק עשירי על הויכוח שלה עם הפנתרים השחורים).

    משה שרת (לשעבר שרטוק). שר החוץ וראש הממשלה, שייך למפלגת העבודה. שרת אמר לשר החוץ הסובייטי, וישינסקי, "ישנם ארצות, וכאן אני מדבר על ארצות של צפון אפריקה, שהיהודים שלהם לא צריכים להגר. זאת לא שאלה של מספר האנשים, אלא איכותם. הדאגה שלנו במדינה הזאת היא להיות חלוצים, ואנחנו זקוקים לאנשים עם יכולת להסתגל… אנחנו לא יכולים לסמוך על היהודים של מרוקו שהם יבנו את המדינה בעצמם, מכיוון שהם לא מוסמכים לעשות את זה… אנחנו צריכים אנשים היכולים לעמוד בפני קשיים כלשהם ויש להם כח סבל. אתה יודע כשזה נוגע לבניית המדינה בהווה, היהודים ממזרח אירופה הם מלח הארץ…"17

    אבא אבן, מדרום אפריקה, מנהיג מפלגת העבודה. הוא ראה בהגירת הספרדים כ"סכנה" המאיימת על האשכנזים בישראל. הוא הגדיר את הסכנה באומרו שההגירה הספרדית "יכולה מאוד ליירט את רמת התרבות הישראלית לרמה של הארצות מסביב." אבן התנגד לדעה שהספרדים מהווים גשר לעולם הערבי, והוסיף שמגמת הציונות היא להשריש הלך רוח מערבי בקרב הספרדים במקום לאפשר להם לסחוב את ישראל כלפי תרבות מזרחית.18

    מוטי גור: רמטכ"ל לשעבר ושר, מנהיג מפלגת העבודה: "הקהילות המזרחיות לא ישיגו את הרמה של האשכנזים בעוד 20-30 השנים הבאות. לכל המאמצים שבוזבזו לתועלתם היו רק תוצאות חלקיות, ורק מעטים מהם השיגו רמות גבוהות וזאת גם רק לאחר קשיים רבים… אף אחד לא חוסם את דרך הקידמה בפניהם. למרבה הצער, יעברו שנים רבות עד שהקהילות המזרחיות, כולל בוגרי האוניברסיה, יגיעו לרמה האינטלקטואלית והטכנולוגית המערבית. זאת בעייה."

    מוטי גור צודק אם מדיניות אי-החינוך תמשיך, אך המקרה של הספרדים שהיגרו לצרפת ומדינות מערביות אחרות מפריך את טענתו של גור. אליהו אלישר ציין שמספר הפרופסורים הספרדים בסורבון הוא 80 ו-49 אחוז מהתלמידים היהודים באוניברסיטה היו צפון אפריקאים. המנתח של גנרל דה-גול היה יהודי אלג'ירי, פרופסור אבו אלחיר. הפרופסור הבגדאדי, אלי כדורי, מלמד באוניברסיטת לונדון, כפי שגם סמי זוביידה, ובארצות הברית הפרופסור הבגדאדי, דניאל חיזום, הידוע היטב, וכן הלאה. הבה נעזוב את דעותיו של מוטי גור ונסתכל על הערכים והשיטות שלו. במערכת הבחירות של מפלגתו גור הכריז בפגישה מלאה בנוכחים ש"אנחנו נדפוק את הספרדים כמו שדפקנו את הערבים."20 התגרות חסרת בושה זו הייתה אחת הגורמים שהניעו את הספרדים להצביע לליכוד. לבסוף עלינו להזכיר הצהרה שלו שהוא היה מוכן לסגת ממזרח ירושלים בתמורה למיליון יהודים רוסים.21

    משה דיין, מנהיג מפלגת העבודה והמימסד הצבאי. הוא הכריז ב-1974 כך: "הבעייה הגדולה ביותר שישראל עומדת בפניה היא שמספר הספרדים הוא גדול יותר ממספר המהגרים מאירופה." אלה שהאזינו לנאום הזה היו מתיישבים לבנים בדרום אפריקה והבינו את המסר שלו ללא צורך בהבהרות נוספות.

    http://stage.co.il/Authors/55112?sortby=created#type10

  • עלאם עאקל  On 04/10/2007 at 4:05 pm

    שאם היית קוראת,הית רואה שאמרתי,ואני מצטט:

    בכל אופן,הגזענות המוסדית ,שהובילה למירב השליטה החברתית-כלכלית-פוליטית אצל החלק הלבן שבאוכלוסיה ,נחלשת(הגזענות המוסדית סיימה את תפקידה כעת,לאחר שהמפץ הלבן הושלם.רוב השליטה בידי הלבן) ,ומפנה את מקומה לכיוון המאבק המעמדי.בין הקבוצות שיש להם,לאלה שאין להם.במאבק הזה אין לבנים,שחורים ,צבעוניים,"מזרחים",אשכנזים.
    רק עשירים ועניים.

    עוד ציטוט:"

    אין מזרחים יותר.כור ההיתוך התיך אותם.

    לכן שמתי את המילה מזרחי במרכאות.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?contrassID=1&subContrassID=5&sbSubContrassID=0&itemNo=634687

    תגובה מס' 17 ,עלאם עאקל

    בתגובה לכתבה: נידאל מת בשקט

    שם השולח: עלאם עאקל.

    הגזענות נעלמה? העדתיות התנדפה? מה פתאום.היא הופנמה,וכעת היא מוסוות ומתוחכמת.

    http://www.notes.co.il/benarroch/35812.asp

    ידיעות אחרונות יצאו לגלות את הגזענות. או אשכנזי, מזרחי, רוסי, אתיופי, חרדי וערבי יצאו ליער…

  • יריב  On 04/10/2007 at 6:26 pm

    לאלעם עקלקל. באמת, בפניך שתי אפרויות קוטביות. אחת. לעסוק בהיסטוריה (והיסטריה) שתים.למכור אלטע זאכען. זה באופנה עכשיו.

  • עלאם עאקל  On 04/10/2007 at 8:31 pm

    הכותב בכוונה?
    אמרו כבר חכמים ממך,שאם לא יודעים את העבר ההסטורי,לא מבינים את הווה העכשווי.בקשר לאלטע זאכען,אל תזלזל.כל עבודה מכבדת את בעליה.אני מכיר אנשים שהתחילו כאלטע זאכען,וסיימו כבעלי רשתות בגדים והנעלה.
    דווקא אהבתי את תגובתך.גם עם שיבושי השם,וגם עם העצות.אתה עוזר לי להעביר את המסר.
    אסביר לך בפתגם ערבי.

    הפתגם אומר:"אנא בתכלאם מעה גארתי,עיישן תיסמע מראתי."

    אם תפרש,תבין.

  • יריב  On 04/10/2007 at 8:42 pm

    בתשובה קצרה לעלאם.לא התכוונתי להכות מתחת לחגורה.אבל אינני אוהב מכות מעל לחגורה.נכון יותר מכות מחוץ לזירת האגרוף. מסגרת ההתייחסות שלך היא שגוייה, ובכך העניין. ואם אני עוזר לך להעביר את המסר- מה טוב.

  • עלאם עאקל  On 04/10/2007 at 9:02 pm

    ה"מזרחי",יוצא מהקו המוגדר שהגדרת לו,אתה מחזיר אותו חזרה למסלול ש"מיועד" לו.
    מי קבע שמסגרת ההתיחסות שגוייה?מי קבע את כללי המשחק החברתי?
    אתה.
    ואני?אני אמור לרקוד לפי המסגרת ש א ת ה קבעת.

    הוא שאמרתי.אתה מעביר את המסר בצורה מצויינת.

    http://www.articles.co.il/article/1062

    ציטוט:"לדעתי החברה הישראלית היא במהותה חברה שנבנתה על פי קודים והתנהגויות אשכנזיות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: