"ימי הרדיו"- 70 שנה ל"קול ישראל" וליחו לא נס.


 

ב- 30 במרץ השנה מלאו 70 שנה לשידור הרדיו  בארץ,כאשר עלה לאוויר "קול ירושלים" במסגרת ה- P.B.S   – ה- PALESTINE BROADCASTING SERVISE ."קול ישראל" של היום שחזר את אותו יום, במעמד הנציב העליון סר ארתור ווקוף,לבוש בגדי שרד וכובע מוזהב עטור נוצה והנכבדים האנגליים , היהודיים והערביים בישוב.האירוע שוחזר בבניין "פאלאס", פינת רחוב אגרון וממילא בירושלים,שבה פעל בראשית ימיו "קול ירושלים"

 

ה"תפאורה" כללה שחקנים לבושים כסר ארתור,קצינים בריטיים עם החגורה המשופעת מן הכתף לחגור,ה"כלניות"(הצנחנים הבריטיים),וכל המי ומי בארץ ישראל באותם ימים.הייתה גם מסכת שבה הובאו קולות אוטנטיים מן הימים ההם וחלקם שוחזר והוקרא על ידי קריינים של ימינו.צבעוני לקהל המצומצם שהיה שם ומשכיל לציבור המאזינים שאינו יודע דבר על תולדות השידור הציבורי בארץ, אף שקצת מתיש.

האירוע בבנין "פאלאס"

 

אז ,בשנות השלושים הרדיו היה ההמצאה הגדולה והמדהימה של התקשורת.כאשר בארץ ישראל נחנכה התחנה כבר פעלו באמריקה לבדה מאות תחנות רדיו מסחריות ועשרות רבות פעלו באירופה.בינתיים בא הקולנוע במקום הראי- נוע,והמדיום אשר נחשב למילה האחרונה בקומוניקציה-הטלוויזיה.עם זאת לאחר נסיגות זמניות,הרדיו הצליח לשמור על מעמדו כמדיום המהיר ביותר, הזמין ביותר,והנייד ביותר.עד שבא האינטרנט,אשר ברגע זה הוא המדיום האולטימטיבי בכך שהוא כיום גם מהיר,גם זמין,גם נייד,ובעיקר רב-סתרי. כלומר תקשורת שבה המסר הוא רב כווני.זאת בשעה שברדיו ובטלוויזיה,אף שקיימת אפשרות לתהודה ,זאת מוגבלת מאוד,והיא בעצם סמלית.באינטרנט הרב שיח הוא חגיגה לעתים חגיגה פרועה.

 

האינטרנט הוא הסיבה הראשונה לירידה  הכוללת בעיתונאות הכתובה והאלקטרונית. התחנות האזוריות,במסגרת הערוצים המסחריים,הן הסיבה לירידה בהאזנה ל"קול ישראל". על פי סקרים, נפרדים של חברות "מדגם" ו- TGI  הרדיו האזורי זוכה ליותר מ- 30% של מאזינים,וזאת עליה,ואילו קול- ישראל בעברית,כלומר רשתות א,ב,ג זוכות ביחד ל-34% וזאת ירידה.לגלי צה"ל וגלגל"ץ  מאזינים 26.5% .כאמור הירידה היא רוחבית בכל המדיום הקולי.ישנה עוד סיבה אינהרנטית, כאשר קיים ביזור של הערוצים.זה קרה אצלנו גם בטלוויזיה.כאשר ערוץ 1 היה מונופול, הצפייה ב"מבט" הגיע ליותר מ- 80% .כאשר קמו לה מתחרים,תחילה ערוץ 2 ואחר כך גם ערוץ 10, סה"כ הצופים בחדשות לא מגיע לאחוז דומה.

זה קרה גם ברדיו."קול ישראל, אינו עוד השולט הבלבדי באוויר וסה"כ ההאזנה לרדיו לא דומה לאחוזי ההאזנה ל"קול ישראל" בשעתו.

 

יחד עם זאת ייאמר לזכותו,במלאת 70 לקיומו כשידור ציבורי, שהוא, בתוכניות המלל בכלל ובאקטואליה בפרט,עדיין הבולט ביותר,המגוון ביותר והפופולארי ביותר.וזה לא דבר של מה בכך,לא רק מול אחותו הצעירה- הטלוויזיה הישראלית,אלא מול כול ערוצי הרדיו בארץ.כה לחי.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ויקטור  On 05/04/2006 at 11:40 am

    אני מצטרף לברכה.

  • מאזין  On 05/04/2006 at 6:31 pm

    גם אני. מגיע להם

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: