ההורגים בדרכים


עמותת  "אור ירוק" מפרסמת  בעיתונות מודעה גדולה ובה פרוט של  16 סיבות מדוע יש צורך בתוכנית לאומית לבטיחות בדרכים,מהי תוכנית לאומית, למה מחויבת הממשלה ומדוע "אור ירוק" מבקשת ממך, ממני,לחתום על העצומה. מסע ההתעוררות של העמותה כלל בין היתר פניה לרב עובדיה יוסף כי בשעורי התורה ידבר על לב  מאזיניו שיצטרפו לחתימה על העצומה. מתבקשת כאן הערה כי בעוד שבכל הקשור לרצח,הציבור הדתי החרדי מקפיד מאוד על "לא תרצח", ואילו בכל הקשור לתאונות דרכים אין כל נתון שיצביע כי הנהג הדתי הוא זהיר יותר.
 
במסע  הזה של "אור ירוק", הראוותני יש לומר, מתבקש עם ישראל לחתום על העצומה שקובעת כי "תאונות דרכים זה לא גורל- זה מחדל".ומדוע שלא יחתום? ובעיקר כאשר  לא מדובר בנסיגה מעזה אלא בנסיגה מחזית שממפילה פי כמה וכמה הרוגים מאשר  פיגועי הטרור, ויש לגביה קונסנסוס רחב, בייחוד כאשר מתייחסים למחדלים של הזולת . העצומה קובעת כי "עד כה הפתרונות היו נקודתיים ומוגבלים בעיקר ל"גורם האנושי"(אשמת הנהג)ולא הצליחו לפתור את הבעיה" לעניות דעתי הגורם האנושי הוא הגורם הראשון,השני והשלישי לתאונות בדרכים.
 
ועוד הערה:במדינה ובחברה כמו שלנו עצם קיומן של תנועות התנדבות בכל התחומים בחיינו הוא תופעה חיובית,שכן יש לנו עניין בחברה שהיא אדישה בדרך כלל ואין בה הדחף לעמוד בנחישות מול עוולות שהשלטון גורם במישרין או בעקיפין.אולם לעתים קרובות עמותות כאלה הן  מקלות בומרנג.למשל אם קיימים תמחויים,או אכסניות אוכל ומשלוחי מזון לרעבים,האוצר יכול לספוק כפיו,שיש מי שדואג למחוסרי לחם.זה אמור שבעתיים בכל הקשור לתאונות דרכים.
 
שלושה שותפים להרג בדרכים,ואני אמנה אותם לפי חלקם באסון הזה:1.ציבור הנהגים.2.זרועות האכיפה(המשטרה)  3. ממשלת ישראל- (האוצר).
 
הנהג הישראלי,הן בשל  גורם אישי או נסיבתי יוצא לכביש מצויד בחגור מלא למלחמת יום הדין.נסה פעם אחת לוותר לו בהינף יד ידידותית ולתת לו מרצון את מה שהוא רוצה לכפות עליך,ואתה תראה תדהמה בעיניו.מה פתאום? ומה עם כל הטאקטיקה שלו לחלוף על פניך ולחתוך אותך? מה הוא יעשה עם כל התחמושת.את ה"גורם האנושי" הייתי קורא ה"גורם החייתי" תוך הסתכנות שהחיות ייעלבו.גם אצלם  קיים איזה קודקס שלא טורפים סתם ככה.שום סיבה:כולל דרך עקלקלה,העדר מעקה,כביש משובש,או כל גורם תשתיתי ונסיבתי אינו עילה לתאונה.אדרבא,נהג טוב נמדד בשיקול דעת לנוכח נסיבות משתנות.אם יש סיבוב חד, עליו להאט,אם יש בדרך מהמורות- עליו להיזהר.הוא הוא שמפעיל מכשיר שלא רק מוליך אותו ממקום למקום אלא גם עלול להיות קטלני מאוד,והוא חייב להביא בחשבון את הכלי שבו הוא נוהג.הוא הסיבה הראשית לתאונות.
 
אביא דוגמה קטנה.בימים אלה טיילנו ,משפחתי ואני בגליל , בין היתר בכביש 85 שהוא מה שקוראים  SCENIC ROUTE  (כביש נופי).יש שילוט ותימרור ברור בסיבובים,ישנם קווים צבועים היכן שאסור לעבור,ובכל זאת מולנו הופיע  רכב שנהגו עבר בעיקול 90' וכמעט פגע בנו, אלמלא המיומנות של בתי שנהגה ב"טרנספורטר" וסטתה מעט לכוון ימין.זה "הגורם האנושי".ואינני חושב שעצומה תשנה את תכונותיו.מי שיכול לכפות זאת עליו הן זרועות החוק- המשטרה.
 
הגורם השני,כאמור,המשטרה,שאמורה לאכוף את חוקי התנועה,נכשלה בכל פרמטר של משימה זאת.
זכור לי  הכלל של הפרופסור טאדסקי,אחד ממורי ההוראה הבולטים בתורת המשפט בישראל בהרצאה ב"מבוא למשפט" כי "החוק מיושם באמצעות הפרתו". לאמור רק כאשר החוק  נאכף בנסיבות של הפרתו,הוא יציב וקיים.אצלנו יש שלל של חוקים ותקנות, רבים מהם חוקים טובים,אך מי זה שם לב ליישומם.הראשונים שמתעלמים ממנו הם המחוקקים ,כאשר הפרת החוק נוגעת להם עצמם.לצערנו הישראלי הוא במובן זה לא אנגלי,לא אמריקני,ואפילו לא  כמו הנהג האיטלקי שנוהג מהר וצופר,אך שולט היטב בכלי ולעתים רחוקות יגרום לתאונה. על הישראלי חלה הבדיחה על העגלון והפסיכיאטר. פסיכיאטר ראה עגלון מצליף בסוסו,והעיר לו ש "כיום יש דרך טובה יותר שהסוס  יישמע לרצון בעליו"."ומה השיטה"? שאל העגלון."מדברים אליו"- ענה הפסיכיאטר."אולי אדוני מוכן להראות לי איך הוא עושה זה"?  "ברצון" השיב הפסיכיאטר תוך שהוא מחפש משהו בסביבה ולבסוף מוצא ענף עבה,ונותן זעץ כזה לסוס שהחיה נרעדת."מה אתה עושה?  אני בסך הכול מצליף בשוט ואתה מכה אותו במוט?- תהה העגלון."עכשיו- הסביר לו הפסיכיאטר- הוא יקשיב".אכיפה קפדנית והטלות עונשים כבדים על המשתוללים והמטורפים בדרכים, תפחית את מספר התאונה בצורה דרסטית.
 
הגורם השלישי,הממשלה,נכון יותר ,האוצר,שאשפי הממון שלו מחשבנים רווחים והפסדים במאקרו והם בורים וסכלים בכל הקשור בשיקול בין הוצאות בראש וראשונה על אכיפה(תגבור משמעותי של שוטרים ניידות ואופנועים בכבישים) לבין הפסד לאומי בהרוגים ובנזקים, ועל תשתיות.
 
ואשר לעמותה,כפי שציינתי אין בה רע.היה בה הרבה יותר טוב אילו פנתה לציבור להתנדב למשימה של עזרה למשטרה באכיפת חוקי  התנועה.מאתר העמותה מופנית תשומת לב הקוראים לפן זה של התנדבות,אך במודעה שחשופה למאות אלפים אין זכר לכך.יש  אזרחים רבים שמיומנים ומסוגלים לבצע מטלה זאת.זה אמנם קשה יותר מאשר חתימה,ידנית או וירטואלית, על עצומה,אך הרבה יותר יעילה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלמה ארד  On 15/12/2004 at 1:53 pm

    צודק צבי במאה אחוז. הגורם החייתי הוא הגורם מספר אחד. אבל המשטרה לא עושה כלום. השוטר ימתין לך לפעמים באיזו פינה כדי לתפוס אותך בעבירה קלה ופורמלית, אבל לא יאתר את העבריינים המשתוללים שממש חוגגים בכבישים "עם חגור מלא" כדברי המאמר. המשטרה צריכה לשלוט בכבישים ולא הבריונים. חייבים לעורר אותה באמצעות התקשורת. כתבי המשטרה בטלוויזיה יכולים לצאת לפעמים לכביש ולצלם מטורפים בשעת מעשה: נהגי אוטובוס שחוצים רמזור באדום או להעמיד מצלמה על גשר ותוך שעה מקבלים כמה סצנות מבהילות. זה יכול לדרבן את המשטרה ולהעלות מודעות הציבור. כולם חייבים להתעורר, כולל התקשורת. שלמה

  • נאור  On 15/12/2004 at 5:06 pm

    הצדק עם צבי גיל ושלמה ארד.שורש הרע הוא בקרב הנהגים אשר מוציאים תסכולים דווקא בזמן הכי מסוכן בעת הנהיגה בדרך,ואין דין ואין דיין ואין משטרה שתאכוף את החוקים.התוצאה הטרגית היא שלא זו בלבד שאלה מסוכנים לעצמם ולאלה שנוסעים איתם אלא גם לנהגים זהירים שבמקרה נתקלים בהם.אלה לא יכולים לעשות מאומה מלבד לזעוק ולעתים גם זה לא.

  • תרצה  On 15/12/2004 at 7:05 pm

    פרט לבתי תמחוי שפוטרות את המדינה מלדאוג לחלשים יש עמותות שעושות עבודת קודש. ראה מה עשתה החברה להגנת הטבע בנוגע למאבק על הבנייה בפארק איילון. כתבתי פוסט על כך שהתקשורת איננה מביאה את ההישגים הללו בעמוד הראשי ולכן לא עושים מההישגים הללו "רעש". ועוד משהו – מה רע בלחתום על עצומה כזו שיש בה מסר – כל נהג יודע שתאונה היא מחדל ותוצאה של חוסר זהירות על הכביש. מי שיחתום אולי יזכור שעליו להמנע ממחדל. להתנדב למשטרה זה כבר עניין של זמן.

  • משיב  On 16/12/2004 at 4:19 pm

    לתרצה.אם תשימי לב צבי גיל אינו מזלזל בעמותות אלא דווקא משבח אותן.יחד עם זאת הוא מדגיש שתי נקודות.א. הממשלה רואה בעמותות גורם שמסיר מעליה אחריות או מקל במשקל המחוייבות שלה לנושא כמו עוני או תאונות בדרכים.ב.. במודעה הגדולה המתפרסמת בעיתון העמותה מקילה מעט ראש בגורם האנושי,שהוא גם לדעתי הגורם הראשון במעלה של התאונות בדרכים.אבי נאור האיש שמשקיע מיליונים במסע של "אורי ירוק" ראוי לכל שבח,מה גם שהוא עושה זאת לזכר בנו שניספה בתאונה.אולם שוב ,הדגש הוא על שני גורמים נושאי מחדל:הנהג הישראלי(רבים מכל מקום) ומחדל זרועות האכיפה שאליהם אפשר להוסיף גם את בתי המשפט אשר אינם מטילים עונשים כבדים על פורעים שגורמים למוות בדרכים.

  • יובל  On 23/12/2004 at 11:34 am

    ישנו מחקר מאד מעניין שנעשה בבריטנה לגבי התנהגות נהגים במפגש בנהיגה ברכב מתוך השוואה למפגש בהליכה בהמון סואן כהולכי רגל. מסתבר שהמחסור בהבעות פנים של סליחה ושל צער משפיעות על שיפוט הסיטואציה ומביאים למחסור ביחס אנושי כלפי הרכב שבו נתקלתם. הדבר ישתנה כאשר האנשים יצאו מהרכב אבל לא במידה ניכרת. לעומתם אנשים שנתקלים אחד בשני בהליכה במדרכה סואנת יכבדו אחד את השני במבט ולעיתים במילה וימשיכו לדרכם כמו ששום דבר לא קרה.
    אל התופעה המיוחסת של הבעות פנים ואנושיות יש היום נטייה לעשות את הרכבים יותר בעלי פרצוף (למרות שזה לא יפתור שום דבר לטענת החוקרים כי הבעיה היא בהבעתם של ניואנסים) וחמידות מסוימת.
    הדבר המעניין מבחינתי הוא שהאנשים לא מסוגלים לראות את האדם שבמכונה אלא רק את המכונה המאיימת והרי היא תמיד מאיימת. המכונה מאיימת לקחת את עבודתנו ואת חיינו ולכן היא מאיימת ולכן כשמכונה "חותכת" אותנו בכביש ללא ניואנסים של כפרה זה מתכון טוב להרתם במסע נקמה כנגדה.

  • יובל  On 23/12/2004 at 11:34 am

    ישנו מחקר מאד מעניין שנעשה בבריטנה לגבי התנהגות נהגים במפגש בנהיגה ברכב מתוך השוואה למפגש בהליכה בהמון סואן כהולכי רגל. מסתבר שהמחסור בהבעות פנים של סליחה ושל צער משפיעות על שיפוט הסיטואציה ומביאים למחסור ביחס אנושי כלפי הרכב שבו נתקלתם. הדבר ישתנה כאשר האנשים יצאו מהרכב אבל לא במידה ניכרת. לעומתם אנשים שנתקלים אחד בשני בהליכה במדרכה סואנת יכבדו אחד את השני במבט ולעיתים במילה וימשיכו לדרכם כמו ששום דבר לא קרה.
    אל התופעה המיוחסת של הבעות פנים ואנושיות יש היום נטייה לעשות את הרכבים יותר בעלי פרצוף (למרות שזה לא יפתור שום דבר לטענת החוקרים כי הבעיה היא בהבעתם של ניואנסים) וחמידות מסוימת.
    הדבר המעניין מבחינתי הוא שהאנשים לא מסוגלים לראות את האדם שבמכונה אלא רק את המכונה המאיימת והרי היא תמיד מאיימת. המכונה מאיימת לקחת את עבודתנו ואת חיינו ולכן היא מאיימת ולכן כשמכונה "חותכת" אותנו בכביש ללא ניואנסים של כפרה זה מתכון טוב להרתם במסע נקמה כנגדה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: